Full version: Trädgårdströtthet
skogstroll
Jag har drabbats hårt av trädgårdströtthetssyndromet i år. Är fullkomligt inspirationslös och känner mig helt utan kraft. Nån mer som drabbats liknande nån gång? ninja.gif Känns som jag läst alla trädgårdstidningar tusen gånger om (och de är ju för sjutton likadana år efter år så man kan ju undra varför man prenumererar och får ett 3m högt tidningsberg för...).
fuchsian
Skogstroll,

Även jag deppar över min trädgård, den blev ju bra, men har börjat grunna vad jag ska göra åt en del växter, har inte den möjligheten längre att förvara dem i garage nr. 2, det kommer ytterligare en bil som tar plats.
Har tänkt att inte spara alla mina pelargoner och har 3 änglatrumpeter, resten klarar att vara i växthuset över vintern.
Så lite ångest har man och en kasse nyköpta lökar... ucsh,,, fyyyy ... vad ska man göra? inte en enda ogräs att dra upp heller! ..... confused.gif .. fuchian....
Solstorm
Jag har varit riktigt kass på att sköta det mesta i år. Mycket av det jag förkultiverade missade jag att vattna och jag sådde inga grönsaker i år. Läste om höstsådd av grönsaker i en annan tråd, det kommer jag att testa i år. Jag har så smått börjat att göra i ordning en plats där jag tar bort gamla jordgubbsplantor.

Jag har inte gödslat gräsmattan en enda gång i år. Nu är den i stort sett ren mossmatta. Visserligen är mossmattan snygg men jag vet att den kommer att bli rena leråkern eftersom den inte tål lekande barn. Så nästa år kommer det att behövas krafttag för att få tillbaka gräsmattan.

Lite sporadiskt ogräsrensande men jag är inte alls i takt med vad som skulle behövas. Visst planterar jag lite, flyttar om lite, tar sticklingar osv men det är väldigt mycket som är ogjort och det syns.

Ändå så läser jag och tittar på bilder och får massa idéer på sådant som jag skulle vilja göra. Krukxet för mig är nog att jag lätt låter gamla projekt slumma igen och inte håller efter dem när de är klara.
Mollis
Jag har låtit min trädgård förfalla helt i år, den är rena disastern.. det började med att jag hade gipsat ben hela våren/försommaren och inte kunde göra något alls och sen fortsatte det med att jag inte hade någon lust alls att ta tag i allt, det blev för mycket helt enkelt. Nästa år hoppas jag att jag orkar ta tag i allt igen, jag ska gå en florist-utbildning under vintern och kanske det kan ge lite inspiration och odlarlust igen.
malcolm
CITAT (skogstroll @ 29-08-2010, 10:38) *
Jag har drabbats hårt av trädgårdströtthetssyndromet i år. Är fullkomligt inspirationslös och känner mig helt utan kraft. Nån mer som drabbats liknande nån gång? ninja.gif Känns som jag läst alla trädgårdstidningar tusen gånger om (och de är ju för sjutton likadana år efter år så man kan ju undra varför man prenumererar och får ett 3m högt tidningsberg för...).

Känner precis som du, orkar inte klippa (o)gräset ens och häcken mot villagrannen börjar mer och mer likna en skog. Prenumererar inte på någon/några trädgårdstidningar men hade planer på diverse byggen etc. i vintras och köpte en del materiel och maskiner men allt ligger oanvänt och samlar damm. Ser allehanda trädgårdsprogram på TV men får bara dåligt samvete av dem, slö, slapp och likgiltig är en bra beskrivning på hur jag känner mig. help.gif
Gunilla T
CITAT (skogstroll @ 29-08-2010, 10:38) *

Är du trött på trädgården finns det säkert en orsak..kanske blev det inte som du tänkt dig?

Jag har haft perioder, oftast på sensommaren, när jag varit så erbamligt trött på min trädgård men nu vet jag varför.

Jag har aldrig haft någon målsättning med min trädgård men nu har jag det;

Den skall vara trevlig och vacker hela odlingssäsongen.

Jag har tagit bort massor med växter som jag inte tycker håller måttet - de blir för stora, de blir skräpiga efter blomningen, de lägger sig vid regn osv...

Oftast är det de vanliga gammaldags perennerna som beter sig så och rabatterna växer snabbt ihop till något som mer liknar djungel än trädgård.

Jag har blivit mycket mer sparsmakad när det gäller växter och låter mig aldrig förföras av en vacker blomning om den växten inte har något mer att erbjuda.

Jag är inte klar med allt ännu men trädgården börjar se mycket trevligare ut än vad den gjort förut denhär tiden på året.

Trädgårdstidningar har jag slutat med för flera år sedan, tycker att allt är så förenklat och glassigt och stämmer sällan överens med verkligheten - det blir bara besvikelser. Den enda trädgårdstidning jag har kvar är "Natur och trädgård" som har mera seriösa artiklar och inte sänker sig till "quick- fix" nivån.
Klint
Ja inte blev det som planerat inte. Har visserligen gjort en plantering hade tänkt ta kort och visa men varje ggn.tänker jag Men herregud jag måste ju rensa bort ogräsen först! Känner mej mest lite lurad vart 17 tog sommarn vägen confused.gif När det gäller tidningar håller jag helt med man har ju läst det förut! Men men regnar det kan man kura inne och det blir säkert en ny vår Då får vi ta nya tag! Du är inte ensam smiley_small_hug.gif
Bengalow
En liten hyreslägenhet med 10 m2 gräsplätt, utan blommor och annan växtlighet, känns helt rätt ibland. Som nu t.ex. Jag säger som Malcolm. Det är inte lätt när energin och framtidstron fattas. Det man planterar kommer ju att dö förr eller senare. Och det skall skötas under tiden. Jaja...
ingrid fuxwall
Brukar bli lite trädgårdstrött varje år denna tiden - i år beror det säkert på kattungen - han kan ta knäcken på vem som helst, fast söt är han
Bee
Bra och trösterik tråd, Skogstroll! wub.gif Jag trodde det bara var jag som tröttnar på trädgården varje år efter semestern.

Våren är full av skaparglädje och sen vill man se plantorna växa upp och sköter om dom som små barn. Sen kommer semestern. Och sen kommer .... livet efter semestern. Då förfaller det mesta av det som var roligt tidigare. Nu hägrar hösten, innelivet, kurserna mm. Intresset för trädgård är NOLL! Nu njuter jag av det som finns kvar, sen packar vi ihop utelivet.
Lite dåligt samvete kanske man borde ha men nej, trädgården får sköta sig själv nu. Ok, ett o annat ogräs dras upp i förbifarten. Men inte mer.
salikons
CITAT (Bee @ 30-08-2010, 00:18) *
Bra och trösterik tråd, Skogstroll! wub.gif Jag trodde det bara var jag som tröttnar på trädgården varje år efter semestern.

Våren är full av skaparglädje och sen vill man se plantorna växa upp och sköter om dom som små barn. Sen kommer semestern. Och sen kommer .... livet efter semestern. Då förfaller det mesta av det som var roligt tidigare. Nu hägrar hösten, innelivet, kurserna mm. Intresset för trädgård är NOLL! Nu njuter jag av det som finns kvar, sen packar vi ihop utelivet.
Lite dåligt samvete kanske man borde ha men nej, trädgården får sköta sig själv nu. Ok, ett o annat ogräs dras upp i förbifarten. Men inte mer.

Det där sammanfattade precis hur jag känner mig varje år denna tid. Jag tror att man helt enkelt är utträdgårdad, man har jobbat så mycket med sin trädgård under våren och sommaren att när sensommaren kommer orkar man inte mer. Sedan blir det så fort höst här uppe, och när den kommer är man liksom programmerad för inomhusliv. Vi har redan gulnande björkar och hög klar höstluft. Har några projekt vi tänkt göra i höst, men som varje år tittar maken och jag på varann och säger, nej det tar vi till våren i stället, och på våren jobbar vi natt och dag i trädgården. ( kanske därför vi blir trötta nu i och för sig)
Aqvakul
Jag hade under 12 år av barnens uppväxt två stora krävande trädgårdar. Det blev till slut för mycket och mitt enorma trädgårdsintresse. Numera har jag bara en liten i grunden lättskött trädgård, där jag kan göra en rejäl satsning när jag känner för det men som aldrig blir en börda...
ylvahi
Efter en tung höst, vinter och vår har jag I år tagit ett sabbatsår i trädgården.
Orkar inte ta mej för med nå´t.
Har rensat en rabatt. Fulrabatten är ännu fulare och grönsakslandet ska vi inte tala om.

Men nästa år,, DÅ kanske jag orkar tummenupp.gif
Överbölingen
Vad skriver man?
Gudars skymning.

En dag är det höst. Plötsligt, sent eller tidigt. Så ärdet.
Det finns inget annat än att acceptera.

Visst kan du rensa om du orkar. Men det går lika bra i vår.
Från mitten på augusti så gör vi bara sådant som är nödvändigt. Typ nyanläggning och leta redskap. Bär ner utochinväxter i perkällaren. All plant som inte planterats ut ( överskott av frösådder) jordas i lustgåren.
just nu är lägheten (1)vecka. Sedan finns ingen tid över för mig i trädgården. Om en vecka börjar jakten. Marginella ingrepp kan jag hinna med men nu är det ett nytt år nästa mändag. Försök att hitta en hantverkarei Jämtland första älgjaktsveckan! Mission imposible.
skogstroll
...jag är inte ensam i alla fall smile.gif visst jag har massor av idéer men mina planer kräver rätt stora ingrepp med tanke på terrängen på tomten, krävs mycket jord och släpande och herrejösses. Sen har jag varit rätt jobbtrött också och har nästan bara stirrat upp i himlen på semestern. Nästa år blir det nog bättre. En stor fläskig pumpa har jag i alla fall, jättefin nån gammal fransk sort som jag ska göra soppa, rostade frön och halloweengubbe av. Dammen har snällt av sig själv förökat sina fina näckrosor och det ploppar fortfarande upp blommor. Sländorna har varit ganska många också.

Jag får ibland lite panik var någonstans jag ska börja med 3000 kvm skogs- och bergstomt. Lite skillnad mot 46 kvm lägenhet. Vill ha lite woodlandskänsla men ibland är det svårt att planera hur man ska lägga upp arbetet och var man ska börja blåsa pengar. Nåja kul är det i alla fall med trädgård och i höst och vinter ska jag ta tag i planerandet! Lycka till på er också, man kan väl inte vara på topp jämt.
Malvia
Men det är ju så att trädgården långsamt ska somna in nu inför vintervilan, så då behöver man inte stressa så mycket med den nu.
Förmodligen har vi ju jobbat sen tidig vår och hela sommaren för trädgårdsprakten.

Jag njuter av den sista blomningen, klipper gräset när det behövs, är beredd på att ta in de som ska vila inomhus.
Nu går det inte att påverka så mycket mer, nu är säsongen snart slut.

Men mina solroser är så fina och höga nu, samt alla andra höstperenner.
Olle A
Jag har också varit ganska trött ett tag, även om jag inte har så mycket till trädgård. Ogräset växer mellan stenplattorna och sly slår upp i kanten av ängen. Massor av inkrukade perenner står på min uteplats, men det är glest mellan marknaderna i höst. En del får jag nog plantera här hemma snart, medan resten får övervintra i källaren i sina krukor. Om ett par veckor är det dags för årets största arbetsinsats här, att slå ängen med lie. Då brukar inspirationen komma tillbaka, för även om det inte går så fort är det ju ett jobb som man genast ser resultatet av. Annars får saker ta den tid de tar.

Olle
Blomfrun
Så skönt att höra att även andra är trött på trädgården speciellt nu. Jag har svårt att få ihop någon som helst inspiration åt något håll utan har redan mentalt flyttat inomhus för en lång och kall vinter. Tycker trädgården mest är risig och bedrövlig.
malcolm
Jag börjar mer och mer inse att jag kanske inte skall bo i hus med trädgård, i alla fall inte så länge jag är singel. Det var min fd. fru som gillade trädgårdsskötsel medan jag hellre höll på och snickrade, det var möjligheten till att få ett hobbyrum som gjorde att jag föll för just detta radhus, inte tomten och nu börjar det hela bli mig övermäktigt. En lägenhet i markplan med uteplats och max. 20 kvm gräsmatta vore lagom för mig men nu har jag samlat på mig så mycket grejor att en flytt till lägenhet ter sig omöjlig och var skulle jag förvara min älskade kanot...? Har kollat upp hur mycket det skulle kosta att hyra ett förråd hos Shuregard men det skulle bli alldeles för dyrt och det vore det inte värt men det blir kanske så att jag blir tvungen att lämna huset i alla fall iom. att jag är utförsäkrad från F-kassan. I veckan skall jag dock försöka ta mig samman och åtminstone klippa gräsmattan och häcken mot villagrannen även om jag inte riktigt orkar fast sonen kanske kan ge mig ett handag.
EKLO
CITAT (skogstroll @ 31-08-2010, 11:42) *
Jag får ibland lite panik var någonstans jag ska börja med 3000 kvm skogs- och bergstomt. Lite skillnad mot 46 kvm lägenhet. Vill ha lite woodlandskänsla men ibland är det svårt att planera hur man ska lägga upp arbetet och var man ska börja blåsa pengar. Nåja kul är det i alla fall med trädgård och i höst och vinter ska jag ta tag i planerandet! Lycka till på er också, man kan väl inte vara på topp jämt.

Jag kan känna igen den där överväldigande känslan - dvs man ser sig omkring på sin naturtomt och har du det det minsta som jag handlar den också om att hålla slyet stången så att det åtminstone inte blir ogenomträngligt.

Men: För egen del tycker jag det hjälper att titta ut en väldigt begränsad yta att pyssla med när man ska göra nytt, så att man inte hamnar i det där att projektet är så stort att inget av det man faktiskt har gjort (förr eller nu) räknas. För tänk hur det var innan du alls började - och hur mycket du sannolikt gjort sendan dess! Och hur fint det blev.

Men som sagt - vill du utöka trädgården (dvs det som är planerat och planterat) så tycker jag du ska planera en väldigt liten bit så att du inte drunknar. Sen är det väl som när man målar om en vägg inomhus: Först ser alla de andra väggarna förskräckliga ut, men sen vänjer man sig och kan göra saker i den takt man vill och orkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon