Eva i Skåne
Köpte ett antal pelargonsticklingar förra veckan.
Ha-begäret tog makten över mig som vanligt rolleyes.gif och trots att det inte fanns det jag sökte efter, nämligen brokbladiga sorter, så var jag tvungen att köpa och det blev sex olika sorter.
Tre av dem var doftpelargoner, Orange fizz, Clorinda och Concolor lace. Ingen av dem kände jag till innan, men jag har tittat nu på pelargonsällskapets hemsida, och diverse andra som det fanns länkar till, utan att hitta bild av denna. Är det någon som vet?
Jag har en doftis innan, lady Plymouth. Den har jag mer för det vackra bladverket än doften och blommorna är inget att ha alls tycker jag, men är det så med alla doftpelargoner att blommorna är av andrahandsvärde?
Sylvia
'Concolor Lace' heter också 'Filbert' och 'Schottesham Pet'.. kärt barn har många namn. Doftar av hasselnötter. Den har jag också. Den är fin med små nätta blad och mycket vackra mörkrosa blommor i mängder, stora för att vara doftpelargon.

Om du är ute efter brokbladiga, kanske du inte har så långt till Varberg? Där finns Åkraberg Trädgård som har en pelargonjippo i början på mars, de har hundratals sorter, även brokbladiga.

Annars finns dom att beställa på nätet, bl.a. här: Vernons och klicka på Fancy Leaved.
Eva i Skåne
Tack Sylvia wub.gif
Det är ju inte lätt när det finns olika namn och man inte känner till dem. Filbert hittade jag på pelargonsällskapets sida så nu vet jag hur den ser ut.

Varberg är lite långt. Lilla Fiskaregatans i Lund skulle få in andra sticklingar i vecka 8 och hon trodde det skulle finnas brokiga då, så jag väntar nog och ser. smile.gif
Sylvia
Bra att du hittade den.
Lund... då kanske du inte har långt till Helsingborg heller? Petab utanför Hborg brukar ha en hel del pelargoner på våren, ring o kolla!
estet

Här är min Concolour lace! Lång- och rikblommande. Få se om den överlever sin vintervila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon