Anna Törnkvist
29-08-2010, 14:03
[attachment=54501:pil1.jpg]
Vi har en klotpil som planterades sommaren 2008.
Den har nu börjat bli "gles" nertill och vi vill att den ska fortsätta vara en "rund buske". Den fungerar som insynsskydd för vår uteplats och vi vill att den ska vara tät av blad ända ner och i ungefär samma storlek som den är nu.
- Hur ska jag beskära den? Och när?
Hej
för mig bästa tiden att beskära (JAS period), för att växter sover på den här tiden och risken från ohyra och sjukdom mindre, men klotpil behöver inte beskära om du vill ta bort skadad grenar och klippa toppa kvar grenar till formen som du tycker om och naturligtvis ska komma nya fina grenar under vår och sommar.
H: BASSAN
Klotpil är ju ett litet träd som vill växa med stam och krona, om än långt ned. Säkert går det att behålla den som buske, och jag skulle tro att det är ganska lätt men kräver beskärning åtminstone två gånger per år.
För att stimulera skottillväxt långt ned beskär ni på vårvintern och för att putsa den yttre silhuetten skär ni på sommaren.
Det finns åtminstone två sätt. Antingen radikalbeskärning på vårvintern så att den mer eller mindre startar om igen, och sedan putsning på sommaren.
Eller skär in de grövre grenarna på vårvintern med tanke på att det från det lämnade ska bildas skott som ni sedan kan forma de yttre topparna på.
Jag skulle inte skurit in stamskotten helt eftersom det kan sporra plantan att växa medd en stam, och det inte är det ni vill.
Järfälla
05-09-2010, 19:19
Bassam eller Bassan
Hur kan du svara att "växterna sover den här tiden"?? Jag blir så less...

Hejja Cilla!
Hej
menar att dom börjar vila.
H:Bassam
Hej
Huggorm
06-09-2010, 19:40
CITAT (Bassam @ 06-09-2010, 20:33)

Hej
Hej
Kan man verkligen säga att dom börjar vila då? Möjligen i september, men inte i juli och augusti. Anledningen till att man beskär på den tiden är för övrigt den motsatta, det är ju för att träden är som mest aktiva och lättast kan behandla skadorna.
Jag håller med. Det är viktigt att klargöra varför man gör det ena och andra i olika säsonger.
Vårvinterbeskärning - för att stimulera skottillväxt.
Sensommarbeskärning - för att en gallring, reducering, lättning ska bestå, eller när man tvingas lägga större snitt. Under bladsäsongen och efter blomning är växternas aktivitet som störst, och då finns bästa försvarsförmågan mot de angrepp som följer på varje lagt snitt i vedartade växter.
Växter som befinner sig i vila brukar man kalla de som släppt sina blad. Om man t ex ska flytta en växt och kan välja denna period (från bladfällning till tiden inna knoppsvällning) så har man generellt goda chanser att lyckas.
Anna Törnkvist
12-09-2010, 14:47
Tack för bra råd!
Ezereht
16-09-2010, 20:22
Är den planterad i en kruka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.