joulanta
29-08-2010, 14:34
Blir det bra om jag lägger färsk hästskit i komposten? Eftersom vi har haft 2 stora hästar här under sommaren så får jag tag på mycke färsk gödsel av dom. En del åker på potatislandet när potatisen har kommit upp men jag tänkte att det borde ju även va bra i komposten eller har jag helt fel?
Solstorm
29-08-2010, 15:07
Lägg det i komposten bara! Gärna i mitten, då bränner eventuella ogräsfrö kanske sönder. Hästskit är ju bra i och med att det bränner, då arbetar ju komposten bättre även när det blir frost ute.
Taraxacum
29-08-2010, 16:57
Hästskit är underbart. Visst går det bra att göra så som du beskriver. Testa dig fram, för det finns inte så mycket rätt eller fel. Det beror ju på hur du odlar i övrigt. Men idén att lägga det mitt i komposten för att det ska värma den och bränna en del ogräsfrön låter bra. Ett annat sätt kanske är att lägga det direkt i landet (som du gjort) och sedan täcka med växtmaterial vartefter. Halm t.ex och lite senare löv. Att kompostera direkt på jorden är ett arbetsbesparande sätt. Lycka till!
joulanta
29-08-2010, 19:01
Tack för snabba svar då ska jag ut och samla gödsel i hästhagen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.