GasseG
Hittade den här konstiga slembobban på ett lönnblad och undrar hur, varför, vad som har gjort det!?

Bredd som en 50-öring längd som en enkrona
Gossen Ruda
Jag har faktiskt ingen aning, jag skulle nog vilja ha bladet i handen för att titta närmare. Rent spontant verkar det för stort för att ha varit producerat av en insekt.
GasseG
Sonen och jag gick och övade träd när han plötsligt säger "vad är det för en stor droppe däruppe". Efter att ha böjt ner den späda lönnen och ryckt bort bladet så fotograferade jag det som syns på bilden. Svårt att fokusera pga svag vind och ostadigt hållande, men jag har en bild till med typ samma vinkel om det skulle underlätta. Tog säkert en tio bilder eller något men de andra har jag tagit bort eftersom de var så suddiga. Jag trodde det här skulle vara en baggis...finns det någonstans man kan vända sig med den här typen av frågor.
amaira
CITAT (GasseG @ 04-09-2010, 01:29) *
Jag trodde det här skulle vara en baggis...finns det någonstans man kan vända sig med den här typen av frågor.

Du kan prova med Naturhistoriska Riksmuseets jourhavande biolog
http://www.nrm.se/jourhavande_biolog

Fast han är den sämsta biolog jag har stött på, han kan inte svara på frågor svårare än "Är det en nyckelpiga?" (om det är den sjuprickiga!). *ironisk*
Och försöker han sig (sällsynt) på svårare frågor kan svaren lika gärna vara fel.

GasseG
Tack amaira,
gjorde som du sa så får vi se vad det ger.
oakpine
Kanske har någon nattslända lagt sina ägg på bladet. På den översta högra bilden syns ett exempel på hur en äggsamling kan se ut.

http://www.nature-diary.co.uk/2005-09-16e.htm
GasseG
Jaaaa! Tack som bara den!

Där är den ju...jaså en slända. Nu kan jag sova gott igen. *hehe* Tack tack

"Meningen är att äggsäcken ska falla i vatten, men in det här fallet så skulle den dimpa ner på en stig" (står det i texten). Precis samma skulle hända om den säcken med ägg skulle falla som vi hittade smile.gif. Synd om sländungarna bara sad.gif.
amaira
Nämen! Vad spännande! Visste jag inte alls.

Nu väntar jag faktikt med spänning på vad Jourhavande Biolog kläcker ur sig till svar ... tongue.gif
GasseG
Svaret då...
CITAT
Hej!

Det är en nyckelpigepuppa.

Vänligen

Lars-Åke

Lars-Åke Janzon

Fil dr, 1:e intendent
Jourhavande biolog

Naturhistoriska riksmuseet
Box 50007
SE-104 05 Stockholm

Är det ett skämt eller? Inte april nu!
amaira
CITAT (amaira @ 04-09-2010, 07:44) *
Fast han är den sämsta biolog jag har stött på, han kan inte svara på frågor svårare än "Är det en nyckelpiga?"

a0a.gif Får ta tillbaks det här, han klarade inte nyckelpigorna heller.

Skämt åsido, inte vet jag om det kan vara någon nyckelpigepuppa, ingen variant som jag känner till i så fall. Jag ska faktiskt "gå vidare" med det här. Har han fel här också - vilket bara är för sorgligt i så fall - så tycker inte jag att han ska få fortsätta sin "verksamhet" som jourhavande biolog.
Nu har jag samlat ihop tillräckligt mycket sorgsamheter.
Tulipanaros
Så här lär en nyckelpigepuppa se ut: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=4070
oakpine
Neej, nån nyckelpigepuppa är det nog inte...

Det finns över 200 arter av nattsländor i Sverige. En del av dem lägger ägg ovan vatten, på växter och stenar till exempel. De här bilderna tog jag idag. Äggen har kläckts och det är små larver i "geleblobborna". De sitter på bladen av en salix-buske som växer bredvid en grund, nästan uttorkad vattensamling. Det är nog meningen att larverna ska sköljas ned från bladen av regnet, när nu det kommer...

[attachment=54856:jelly1.jpg]

[attachment=54857:jelly2.jpg]
amaira
CITAT (oakpine @ 11-09-2010, 20:28) *
Neej, nån nyckelpigepuppa är det nog inte...

Precis, det är det där lilla "nog" jag garanterar mig med. För jag vet mycket väl hur nyckelpigepuppor ser ut, och det är definitivt inte sådär!! Men det finns över 60 arter nyckelpigor, och jag kan inte svära på att alla ser ut som just "nyckelpigepuppor" även om det är det troligaste.

Men visst set det ut som som det vore nattsländeägg!! I alla fall mycket mer troligt än nyckelpiga!

Det är bara för sorgligt, att Naturhistoriska Riksmuseet har en jourhavande biolog som inte kan säga "bä" korrekt ens!!!!!

Tulipanaros
Jourhavande biolog intervjuas i DN gratulerar idag. Om han fyller 65 idag kommer han knappast att sitta kvar mer än ett par år i alla fall. Han var väl upptagen av födelsedagsförberedelser när han besvarade frågan.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon