Full version: Myror på Chili
lupski
av någon lustig anledning har röd myrorna blivit "beronde" av mina chiliplantor ....

vill inte använda myrr eftersom vissa ämnen tas upp av växten och jag tror inte att det är så nyttigt att få i sig sen om de går över i chilifrukterna och är lite emot att använda kemiska medel om det absout inte är nödvändigt.

har kört såpvatten och det fungerar ett tag men sen kommer de tillbaka och jag har inte kunnat hitta några bon i närheten så jag kan inte gå på källan direkt och det hjälper inte att flytta på chiliplantorna heller

någon som har bra tips ... tacksam för alla råd
Bassam
Hej

Du kan försöka duscha planta ofta för att Myror tycker torra området.

H: BASSAN
kentbra
Hur har du dina Chiliplantor. kruka, spann eller friland.
Har mina i 10 liters hinkar med hål i botten. Varje sommar som jag ställer ut dem så kommer myrorna. Verkar som de bygger bo under hinkarna.
För att slippa detta har jag ett stort (60 cm) fat, på detta sätter jag sedan ett mindre (40 cm) fat upp och ner.
Där på ställer jag hinken med plantan.
Det stora faten har jag sedan 3 cm vatten med en droppe diskmedel (yes) i.
Viktigt är bara att den fatet som står upp och ner är högre än det stora fatet.
Diskmedlet bryter ytspänningen på vattenytan, så myrorna som trillar i sjunker och drunknar.
Effektivt och bra sätt att slippa myror och annan ohyra som kommer längs marken.
Preussen
myrorna har inte bladlöss på plantorna som de mjölkar? stör myrorna plantorna?
lupski
Tack för alla tips smile.gif

jag har dom planterade i stora krukor ståendes ute ... o har nu provat varianten med dubbla fat och det verkar fungera biggrin.gif Har duschat dom ofta tidigare men har fortsatt med det här o kör även lite med såpvatten ... verkar som att kombinationen har fått myrorna att försvinna

trodde först också det kunde vara typ bladlöss på dom men dom är fria från det ...

andersen
Myror är väl inga skadedjur, och om dom är det vilken skada gör dom? har svartmyror på lotten den ända skada som jag ser det är att det inte växer något där boet är.
Bassam
Hej

Myror gör skydd till löss och de kan skada rötter om de bygger sina hus bredvid dom.

H:Bassam

Hej

Myror gör skydd till löss och de kan skada rötter om de bygger sina hus bredvid dom.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon