Lilla hjärtat
29-08-2010, 18:30
Hej!
Mina kronärtsskockor - Green Globe - har inte fått blomstänglar än, så jag misstänker att det är kört. Vad tror ni - kan jag kruka upp plantorna och förvara dem frostfritt i vinter? Eller finns det något annat sätt att få dem att fortsätta växa nästa vår?
Vänligen
//Linda
PS! Har hört att man ska kunna göra på det sättet med purjolök - någon som vet?
Tulipanaros
29-08-2010, 19:35
Stod de för mörkt? För trångt?
Lilla hjärtat
29-08-2010, 20:19
Hej!
Varken eller. Plantorna är kraftiga och fina. Men inga stänglar
Tulipanaros
29-08-2010, 21:04
Sådde du sent då? Låter konstigt att de inte ens fått början till stängel än. Det har bara hänt mig när jag ställt någon planta för trångt. Jag är tveksam till att övervintra i kruka; roten är riktigt djup, och du kan lika gärna börja om nästa år med tidig sådd, bra växtplats, gott om plats och riklig gödsel.
blomkronan
30-08-2010, 07:53
Mina ser lika dana ut! inga blomstänglar

Jag försådde dom i februari inomhus och dom står "ensamma" så dom står inte trångt.
Jag kommer försöka kruka upp en planta och prova om den kan överleva en vinter i min bod som håller minst 5 grader.
Linda vi får prova på varsitt håll... så får vi se hur det går sen
Tulipanaros
30-08-2010, 08:09
Tråkigt med skockor utan skockor, även om plantorna är vackra ändå. Jag brukar så i januari, sedan mest ha fokus på att de ska överleva och se någorlunda fräscha ut till i maj någongång, när de kan planteras ut. Sedan är näring, sol och vatten viktigt. Jag har lerjord=naturligt näringsrikt och fukthållande; i lättare jord kan man nog få ligga på hårdare med näring och bevattning.
När det gäller övervintring har jag hört om dem som lyckats övervintra skockor på friland ändå upp i Sörmland. Jag tror att det var Imperial star det handlade om, inte Herrgårds i alla fall (som ju är perenn i zon 1). Så man kan också vintertäcka och hoppas på en mild/snörik vinter!
Jag har samma problem - men hör här: Bara en halv kilometer från mitt grönsaksland har en "granne" lyckats utmärkt med en hel rad av "green Globe". Jämfört med mina plantors tröga tillvaro får hennes plantor avsevärt mer sol, och har mindre kompakt jord än vad jag har. Vad hon gödslar med vet jag däremot inte, men jag drar själv slutsatsen att mina står för mörkt (vandrande bladskuggor) och att jorden är lite för kompakt. Vi odlar i zon 1-2.
blomkronan
30-08-2010, 08:29
Kompakt jord och för lite näring tror jag oxå är felet hos mig...
Nästa år ska jag fixa jorden bättre och skärpa mig när det gäller gödningen.
Jag har samma problem, eller rättare sagt fyra av fem plantor har inga skockor och den enda knoppen är pytteliten! Men jag tänkte absolut försöka övervintra dem, om det blir en "normal" skånsk vinter borde det var lönt att försöka iaf, resonerar jag.
Förmodligen var det torkan de inte tålde, trots att jag vattnade verkar det som det inte var tillräckligt. De har börjat växa till sig nu när det börjat regna mer frekvent igen, så jag hoppas på att det kan bli stora fina knoppar nästa år.
Men till ursprungsfrågan - hur övervintrar man sina kronärtskockor? Hur täcker jag dem bäst i landet för att de ska må bra och inte ruttna? Ett lager torra löv och plast över det kanske?
Tulipanaros
30-08-2010, 09:32
Min jord är rätt tung lera; ganska kompakt alltså (men mycket mask). Det har inte varit något som helst problem; jag har aldrig råkat ut för att det inte blivit skockor, utom en gång, alltså, när jag optimistiskt satte dem så trångt att de fick alldeles för lite ljus och näring... Kanske är det, som KRT säger, den långa torkan som var problemet för många i år.
Mycket löv och granris skulle jag lägga över dem, men plast skulle jag nog hoppa över; det ökar nog risken för att de ruttnar. Och så några böner och tända ljus för en mild vinter med mycket snö!
Geranium
30-08-2010, 15:26
Jag grävde rätt mycket och öste på 2 säckar kogödsel två veckor innan plantering. (Frösådda Green Globe). Det gav resultat, förutom en planta som inte vill utveckla någon stjälk. Vattnade nästan varje dag denna torra sommar. Fem plantor var det bara, men rätt många skockor blev det på varje stjälk ändå. Skörd runt 10 aug och framåt.
Angående övervintringen så tror jag ändå att blötan som brukar komma en "vanlig" skånsk vinter kan vara svår, särskilt i kombination med frost utan snö. Ska man hälla på jord/barkmull runt "basen" och sen lägga över juteväv? Andra förslag?
Vill också gärna prova övervintring...
Hej
Det är kvalitet på jorden spela stor roll på blommor, gödsel som har mycket kväv ger mycket grönskar men om gödsel har mycket fosfor och kalium ger mycket blommor.
H:Bassam
När jag läste om övervintringsknep skrev de ungefär så här: Först skära ned stjälken till 20-30 cm. Kupa upp jord över detta. Torra löv över jorden. Blir vintern kall lägger man dessutom över en trälåda och täcker den med halm/löv/annat.
En odlare hade problem med sork/möss under vintern och la först nät över plantan.
Nu kommer jag inte ihåg vilken sort jag hade men de blommade andra året. Jag hade mina i stora krukor och tog in dom i växthuset över vintern. Kontakt med jorden som med alla övervintrare i krukor.
CITAT (EKLO @ 30-08-2010, 21:10)

När jag läste om övervintringsknep skrev de ungefär så här: Först skära ned stjälken till 20-30 cm. Kupa upp jord över detta. Torra löv över jorden. Blir vintern kall lägger man dessutom över en trälåda och täcker den med halm/löv/annat.
En odlare hade problem med sork/möss under vintern och la först nät över plantan.
Mina är inte högre än 30 cm totalt

Behöver nog inte skära ner dem då antar jag....
De ska alltså övervintra "i jord". Men jag tror ändå det behövs något som skyddar mot blötan - de kan bli ganska blött normala vintrar och det är oftar +5 än -5 en normal skånsk vinter. Ska dock testa med löv, mull och grenar över det. Kanske man kan ta en trälåda eller terrakottakruka och lägg över - det borde skydda mot regn men ändå lufta tillräckligt för att det inte ska ruttna....
Lilla hjärtat
01-09-2010, 07:58
CITAT (blomkronan @ 30-08-2010, 08:53)

Mina ser lika dana ut! inga blomstänglar

Jag försådde dom i februari inomhus och dom står "ensamma" så dom står inte trångt.
Jag kommer försöka kruka upp en planta och prova om den kan överleva en vinter i min bod som håller minst 5 grader.
Linda vi får prova på varsitt håll... så får vi se hur det går sen

Tack för alla svar! Mina växter ljus och i lätt, men välgödslad jord. Plantorna ser hur fina ut som helst - men utan stänglar.
Jag tänker låta dem fortsätta växa ett tag till och sedan plantera om dem i krukor och ställa dem frostfritt. Fick se att grannen på andra sidan skogen har skockor. Hon berättade att hon inte fick några stänglar för ett par år sedan och att hon krukade upp sina och satte ut året därpå. Det gick hur bra som helst och skörden kom tidigare än vanligt året där på. Det är ju ingen garanti för att jag lyckas, men jag ska definitivt testa.
Solsken
//Linda
nattdjur
01-09-2010, 10:27
Jag bor utanför Stockholm och har övervintrat min kronärtskocka i 2 år nu, det gick tom bra förra årets svinkalla vinter.
Jag klipper ner plantan så bara en 10 cm själk sticker upp. Jag drar upp lite jord över den och sen täcker jag med en luftig blandning av gräs, grankvistar, torra löv eller vad jag får tag på. Överst lägger jag bubbelplast för att blandningen under ska hållas torr, men det måsta komma in luft under annars ruttnar alltihop.
Det är bra om täcket ligger på en bra bit in på våren (men undantag av bubbelplasten) då kommer det upp nya skott snabbare. Jag tror att det här sättet är bättre än krukövervintring, dels är det mindre jobb och dels verkar plantan växa mer för varje år eftersom rötterna hinner breda ut sig.
Stockholmare jag med.. fast norra vid kusten.. Jag satte tre plantor, köpta från trädgårdsmästarn sommaren 2009 i god jord, soligt och luftigt.. ingen av dessa gav skockor. Till hösten täckte jag med jord och ovanpå det rejält med halm. En överlevde den hårda vintern.. det var även den som visade godast växtkraft under sommaren. Köpte till en ny planta i våras som snabbt växte om fjolårets överlevande. Den jag planterade i år har givit 2 skockor + en liten rackare som ännu sitter kvar. Till er som ska ta upp plantorna och försöka kruka in.. roten är enorm.. Nästa år ska jag köpa fler plantor och placera ut lite här och var .. den är ju ganska ståtlig i sig - om än som perenn. Skulle vara trevligt att få så mycket skockor att man kan låta någon/några gå i blom så att insektsvärlden också får njuta.
Hej
Det är bättre om man försöker övervintra dem ut med att ordna skydd till rötter för att om grenar dog kommer nya ,det är viktigt att rötter lever.
H:Bassam
Såg ni senaste Trädgårdsfredag (v40).. där Tareq vältrade sig i kronärtsckockor.. majsigt.. där skulle jag oxå velat skörda.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.