i vintras föll ett träd på mitt valnötsträd och fläkte en gren, jag satt spännband runt fläkningen och avlastade grenarna högre upp. Trädet har vuxit och svällt ut runt bandet och jag tog bort detta i tron att det vuxit ihop men det har ej skett och jag har ohyra, gråsuggor i snittet.
Jag vill rädda grenen och tänkte rensa snittet med såg och limma med avttenfast lim och därefter tjära kanterna. Grenen är ca 80 mm i diameter och är ena delen av ett Y med en annan gren fläkningen är ca 15 cm den får full försörjning nerifrån och har vuxit och bär nötter.
Klarar trädet limmet?
Finns det bättre förslag?
RibesRubusVitis
29-08-2010, 19:50
Kan då inte tänka mig att lim skulle hjälpa. Problemet är väl samma som vid ympning av mindre kvistar, då chansen till sammanläkning ökar vid maximal kontakt. Det blir ett finlir att få anliggningsytorna så jämna som möjligt, sen får du fortsätta med avlastning och spännband, kanske inte runt fläkningen som i stället bör lindas med mjuk bast eller gummiband som täcks med ympvax i vanlig ordning. Spännbandet dras om den andra grenen i Y-et så att trädet liknar ett snapsglas på fot...
ingrids
29-08-2010, 20:48
Jag undrar om gråsuggor egentligen någonsin ska räknas till ohyra - de äter mig veterligen helst dött växtmaterial och bara levande växter i undantagsfall.
Tack RRV, jag skall göra som du skriver, en följdfråga dock, är ympvax bättre än tjära jag har använt tjära när jag delat plantor genom roten på snittytor med gott resultat, i och för sig är kanske ympvax snyggare.
/Anders
Huggorm
30-08-2010, 10:28
Men det kommer förmodligen ändå inte att bli bra. Kanske man kan få sårkanterna att växa ihop på sikt, men den gamla veden kommer aldrig växa ihop. Trädet kommer aldrig att bli fullständigt stabilt, och kommer förmodligen att rasa någon gång när det blåser eller snöar. Jag vet inte riktigt hur man skall kunna fixa problemet på ett riktigt bra sätt.
Hej
Du kan använda stark silikon som säljer på Glas Ohlson , du blir stark och behåller bada sidor bra.
H:Bassam
malcolm
30-08-2010, 17:44
Det kommer ALDRIG att lyckas.
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 17:49
lim, tejp, silikon, lera, sårbalsam, sårkärm, ympvax, salva, eltejp, silvertejp, häftapparat, gem, gummiband, tuggummi - inget kommer nog gå så bra (förlåt för mina ord). klipp av intill friskved. och låt den läka och skjuta nya skott från den grenen.
du kommer som sagt få ett stabilare träd om du tar veck grenen. jag hade nog inte haft tålamod att ev försöka få till en dålig läkning.
Åsa, mälardalen zon 2
30-08-2010, 17:50
Jag tror inte heller det lyckas och gråsuggor gillar förmultnande växtmaterial så troligtvis är det väl något sådant som röta där de finns.
RibesRubusVitis
30-08-2010, 21:28
När kolonigrannen sågade ner sitt valnötsträd helt, uppstod en rätt vacker symmetrisk valnötsbuske genom alla stubbskott som snabbt växte upp. Det kanske vore något; du har ju redan ett väl utvecklat rotsystem och behöver inte vänta så länge på nya valnötter. Du kan rentav välja att bara behålla en ny stam och rikta denna uppåt med hjälp av en stolpe i början.
Huggorm
30-08-2010, 21:32
En metod som jag sett ett par gånger är att man har borrat igenom, och dragit ihop skadan med en bit rostfri gängstång i storlek m8 eller m10. Om det går som det skall övervallar trädet så småningom muttrarna och skadan. Olika träd svarar olika väl på sånt här, och jag vet inte hur känslig valnöt är. Gamla ekar ser man ofta hållas ihop av järnband eller kätting, mer eller mindre inväxt i veden
Om det är en äldre gren kan man inte få dem att växa samman med något lim i världen. Däremot kan man få den ved som inte knäckts att leva vidare genom att spjälka upp grenen. Dock kommer näringstillförseln att vara mindre till grenen och man får vara beredd på att trädet inte försörjer hela bladmassan. vad som ska försörjas och inte bestämmer trädet bäst själv.
Visa gärna i bild så kan man ge fler tips.
Vårt körsbärsträd började spricka/dela sig för ca 15 år sedan. Vi tog ett spännband och drog åt för att stoppa sprickningen.
Nu har det vuxit ihop med åren , men spännbandet får sitta kvar.
Huggorm
31-08-2010, 11:19
CITAT (Malvia @ 31-08-2010, 12:16)

Vårt körsbärsträd började spricka/dela sig för ca 15 år sedan. Vi tog ett spännband och drog åt för att stoppa sprickningen.
Nu har det vuxit ihop med åren , men spännbandet får sitta kvar.
Klokt, för det har troligtvis bara växt ihop ytligt, alltså nytillväxten. Lite storm eller tung snö, så kan trädet spricka igen annars
Som sagt - gammal ved växer inte samman. Däremot det tunna kambiumskiktet, som är hårstråtunt, sitter strax under barken och som medd stor precision kan fås att växa ihop som vid ympning.
Jag har aldrig sett en fläkskada i ett äldre träd kunna växa samman och har någon ett sådant exempel vore det roligt att se på bild.
lisaigbg
08-09-2010, 13:42
Har inte någon sett hur två helt skilda träd kan liksom smälta ihop när de är ihopbundna. Ta och fixera den avbrutna delen, med nylonband eller rep, låt sen tiden sköta resten.
Tro mig växter har en fantastisk läknings förmåga.
Har till och med sett en Svärmors tunga som tejpades när den rivits av till 60%, som läkte ihop och lämnade ett skrovligt ärr efter sig.
Lycka till, du kommer att bli förvånad.
L
;-) Ympning ja, det förekommer spontant också - både inom ett träd och mellan olika. Sådan sammanväxning kan förekomma också i äldre ved med skavande grenar. Det kan bli instabila och starkt rötskadade sammanväxningar, och det kan bli starka, friska.
Men det är inte samma sak som att en äldre fläkt gren limmas elller binds samman. För att självympning ska förekomma krävs att kambieskikten träffar varandra, och det sker självklart lättare när två grenar skaver mot varandra i längsled än om den hårstråtunna avbrutna delen av kambiet ska träffa det andra.
Men den ved som fortfarande inte är bruten och som har intakt bark kan man spjälka och få att leva vidare, om än i mindre livskraftigt tillstånd än innan knäcken.
Läker gör inte träd (även om man kan kalla det så). Inte i meningen att de som människohuden reparerar skador med celldelning och nya celler. Däremot skapar de övervallning, nytt kambie- och sildelsskikt som så småningom blir ved UTANFÖR skadedstället.
Träd sväljer sina skadade delar och går vidare. Det kan man se tydligt när man hugger ved eller skär itu träd. Frisk ved bildas utanför den sjuka, där det finns möjlighet.
Svärmorstunga är väl inte en vedartad växt? I övrigt håller jag helt med dig i inställningen att naturen är fantastisk och att varje växt gör allt den kan för att leva vidare. Oftast med bäst resultat när vi människor gör så lite som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.