LenaFriman
Hej allihopa!

Har tänkt så olika perenner. Har en trädgård som är under uppbyggnad och behöver därmed en massa perenner. Blir ju rätt dyrt.

Om jag sår nu och under våren och inte kommer att ha färdiga rabatter till dem nästa höst, hur kan jag vinterförvara dem då?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har byggt enkla kallbänkar som sedan fylldes med lite sand, gräver ner krukorna där som ska vinterförvaras, även frösådder. Senare under vintern, innan det kommer rikligt med snö, i dec. så lägger jag över en 'ruta' som lite skydd. Övervintrar även en hel del i frigolitlådor, utan någon täckning.
http://www.odla.nu/forums/uploads/12831005...1707_117149.jpg
Alba
Det händer mig varje år giggle.gif sår jag för mycket .....näääää.
Jag förvarar dem i pallkrage.

Ett år gjorde jag så att jag la ett lager lekakulor i botten på pallkragen och sen ställde jag alla krukor på det.
Därefter täckte jag med jord.
Nästa år ställde jag bara ned krukorna i pallkragen - ingen jord - ingga lekakulor.

Båda sätten var lika bra.
smuleborg
Vi tillämpar pallkragemodellen som bebislådor (kan också skyddas med hönsnät i ram). Vi kör ner plantorna utan kruka och det kan hända att de står så i ett par säsonger. Glöm inte att märka plantorna (specialpenna som tål väder och vind; vanlig vattenfast tuschpenna bleknar). Vi har ingen specialjord i lådorna, men det "ska" man nog ha beroende på växt. Framåt senhösten/tidig vinter öser jag på löv och grankvistar. Det har funkat. På våren, när löv och gran är borta, brukar jag skydda plantorna med fiberduk ett tag.

Lycka till.
LenaFriman
Åå, va bra, de var ju enkelt. smile.gif

Helen, du som också bor i norr, kan inte fatta att de räcker med att ställa "småttingarna" i frigolitlåda utan att de ska frysa ner.

Att jag inte tänkte på de själv, klart man ska sätta småplantorna i pallkragar.

Har nog fått upp några kragar till nästa höst. rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Alla växter som står i frigolitlådorna fryser ner men kommer fint igång under våren igen. Jag 'packar' krukorna tätt intill varandra och ställer lådorna bredvid kallbänkarna som står under Häggmisplar, lådorna täcks av nedfallande löv och växterna mår sååå gott där.
Solstorm
Helen, det som du låter stå otäckt i frigolitlåda blir inte det stående i högt med vatten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon