Full version: ok gräsmattagödning
katah
Vi har en snäll granne som bär klippt gräs till oss varje år.
Hittills har han svarat att han använder Algomin.
När jag har googlat om algomin-produkter, har jag inte hittat något alarmerande på dessa gödningsmedel.
Men
Nu sägar han att han har köpt " något från järnhandeln som tar bort alla maskrosor och mossa"

Jag skulle vilja veta vad ni kloka sägar om de olika gräsmattegödningsmedel.
Jag vill nämligen inte få några bekämpningsrester till mina ekologiska odlingar.
Anja Danmark
Jeg ved ikke, om jeg er så klog....

Men jeg ville ikke bruge hans græs længere - så er økologien vist forsvundet! For mig ville det være det samme som at bruge den slags midler i min have, og det gør jeg jo ikke.

mvh
Anja
Nauti
Jag skulle utan tvekan säga urin, dels för att det är miljövänligare än att vräka ut en massa konstgödsel och skit i gräsmattan som så många gör och dels för att det i princip är gratis, vilket inte de andra ekologiska gödselmedlen oftast inte är smile.gif
Gunilla T
CITAT (katah @ 29-08-2010, 21:05) *
När jag har googlat om algomin-produkter, har jag inte hittat något alarmerande på dessa gödningsmedel.
Men
Nu sägar han att han har köpt " något från järnhandeln som tar bort alla maskrosor och mossa"

Jag vill nämligen inte få några bekämpningsrester till mina ekologiska odlingar.

Tar det bort ogräs ur gräsmattan är det troligen Stroller Kombi eller något liknande preparat. I vilket fall som helst innehåller det bekämpningsmedel.
katah
Vi har kollat lite var närmaste järnhandeln har och just nu har de
Hammenhögs basproduktwe där det inte ska finnas bekämpningsmedel.
Men i våras hade dom några påsar weibulls kvar... undra vad dom var för några...
och om grannen har handlar dom ...

Han har säkert slängt påsarna ( där gödslar dom verkligen ordentligt och häller ut allt!)
och är över 70 år så jag vet inte om han kommer ihåg vad det nu var för märke...

Men någon snack måste vi ta inför nästa säsong i vilket fall.
Vi är redo att betala mellanskildnaden till algomin om så behövs, och även handla hem den
om det skulle behövas!
Solstorm
Järnsulfat tar ju bort mossa men det tar ju inga maskrosor förstås.
galeniblåbär
CITAT (katah @ 29-08-2010, 21:05) *
Men

Hej katah
vi har använt Algomin i flera år. det är miljömärkt och det är gjort på alger och helt utan konstgjorda tillsatser. det är mycket näringsrikt och mossan trivs inte när man gödslar med algomin.

CITAT (galeniblåbär @ 30-08-2010, 21:44) *
Hej katah
vi har använt Algomin i flera år. det är miljömärkt och det är gjort på alger och helt utan konstgjorda tillsatser. det är mycket näringsrikt och mossan trivs inte när man gödslar med algomin.
Aqvakul
CITAT (Nauti @ 30-08-2010, 08:02) *
Jag skulle utan tvekan säga urin, dels för att det är miljövänligare än att vräka ut en massa konstgödsel och skit i gräsmattan som så många gör och dels för att det i princip är gratis, vilket inte de andra ekologiska gödselmedlen oftast inte är smile.gif

Urin är definitivt det miljösmartaste, kycklinggödsel är en annan variant, algomin är ekomässigt OK men väldigt dyrt - mest kalk och väldigt lite gödning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon