curman
Hallå alla,
Undrar om nån har beskurit sin fikus nån gång? Jag syftar på fönsterfikus. Jag fick en i somras som var halvdassig. Inga blad nedtill på stammen. Sen kom den igen och växte och växte. Nu har jag en låååång stam utan blad nedtill, hela krukan har börjat luta. Upptill däremot är det rena djungeln. Om man beskär den hårt, kan jag "spara" de där fina delarna upptill med blad och en massa sidoskott? Sätter jag dem i jord? Vatten?

Har letat efter inlägg om detta men de flesta undrar om benjaminfikus och det är jag inte så intresserad av.

Hela krukan ramlar snart - vad gör jag?

Tack för hjälp!!
Eva i Skåne
Det går jättebra att ta toppen och sätta i vatten. Den får lätt rötter, det är min erfarenhet. Har du fått många skott upptill så den inte bara växt rakt upp så kan du ta alla topparna och rota. Sen får du bry med att dela ut plantor till alla du känner biggrin.gif .
Du kan också låta ca 7-8 cm av stammen vara kvar och låta krukan stå så kanske det kommer nya skott även nerifrån.
Lycka till. wub.gif
curman
Å vad bra! Tusen tack för ditt svar!

laugh.gif
Nutten
Eller så kan du göra en kinesisk avläggare! Det gjorde jag på min pappas fönsterfikus och det fungerade strålande!
curman
Jahapp. Jag har läst om det och det verkade svårt. Är det svårt?
Nutten
Jag tyckte inte det. Skar bara ett snitt där jag ville få nya rötter, stoppade in fuktig mossa och slog lite plast om det hela för att förhindra uttorkning. Efter ca en månad var det så pass mycket rötter att jag skar av hela biten och planterade i jord. Å det var första gången jag testade det hela! smile.gif
Casual
Rekomenderar samma tillvägagångssätt som Nutten. Fast jag skulle lagt lite jord innanför mossan.
curman
Skall prova! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon