mamamaggan
30-08-2010, 01:54
Har en köpt heliotrop som blommar men längst ner så torkar bladen . Så gör det på alla heliotroper jag köpt även sedan jag planterat om dem. Varför ?
De vill också vara fuktiga jämt annars slokar de
Sedan har jag frösådda heliotroper , inte så stora än , där det inte vissnar ett endaste blad och de vill heller inte vara fuktiga jämt.
Varför denna skillnad ?
Ett tips till er som gillar heliotroper , de är lätta att övervintra. Jag har dem i sommarstugan , ljust och c:a 10 grader under vintern.
mamamaggan
31-08-2010, 19:30
Puttar upp lite
Monica i Nässjö
31-08-2010, 20:04
Jag är inte riktigt säker men jag har märkt att mina heliotroper får svarta blad när det regnar mycket. Kan det vara så att det är fuktskador helt enkelt?
Fick Heliotrop från grannen i början av sommaren. Hon fick plocka upp ett par - tre styck plantor till mig från rabatten och in i kruka. Mina ser inte kloka ut, bladen torkar in som trådstartaren beskriver och svarta fläckar förekommer. Dessutom har de inte vuxit något speciellt. Dock har de varit torktåliga. Men grannens rabatt med Heliotrop är helt enastående, blomrik och frodig, de har vuxit mycket från småplantor till stora plantor - och doftar underbart. Heliotrop har en av de godaste blomdofterna - blommig vanilj.
mamamaggan
01-09-2010, 23:06
Ingen som kan ge oss råd ???
CITAT (mamamaggan @ 02-09-2010, 00:06)

Ingen som kan ge oss råd ???
Oj, ingen aning. Köpte i år 2 st som står i kruka utomhus, väldigt fina, luktar gott.
Har inte satt dem i nån rabatt, för jag fick veta att de inte var härdiga i min zon.
Bilder?
Vad jag stavar fel hela tiden.
Hej
Du behandlar dem på fel sätt ibland din jord inte bra eller du har jord som innehåller vatten mycket.
H:Bassam
mamamaggan
02-09-2010, 21:12
Ja men jag har ju både de köpta och de som jag sått i samma jord eftersom jag bytt jord på de köpta. Verkar konstigt då tycker jag om det skulle bero på jorden.
Elisabeth-Västkustkolonisten
16-09-2010, 11:18
Heliotrop är känstligt mor uttorkning men även när den är blött
Jag sådde varje år många heliotrop men hade dom alltid i kruka. Var det för tort, så vissnade dom men även när det var för mycket regn.
Hej
Den som vissnar står på mycket sol så den vissnar och blad har bränna skador.
H:Bassam
mamamaggan
16-09-2010, 23:44
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-09-2010, 12:18)

Heliotrop är känstligt mor uttorkning men även när den är blött
Jag sådde varje år många heliotrop men hade dom alltid i kruka. Var det för tort, så vissnade dom men även när det var för mycket regn.
Det är den erfarenheten jag också gjort nu , att den vill varken ha torrt eller blött . Man får skvätta lite hela tiden kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.