|
Trädgårdsmåstaren
30-08-2010, 08:58
Vi har ett par olika klematis (jackmanii och recta) som växer i ett soligt läge - i gruset i parkeringen. Jag har hört att de vill ha skugga vid roten, och undrar om lite grus och en förstärkning av lite större stenar ovanpå räcker? Behöver de vintertäckas också?
Eftersom de växer i ganska stenig och mager jord tänkte jag jordförbättra nu under hösten genom att antingen gräva små hål runt omkring och hälla i jord, eller också bara försöka myllla ned jordförbättring försiktigt på ytan. Några kloka råd? Bör jag vänta till våren? Till saken hör att vi kommer att behöva klippa ned en av dem rejält, eftersom den blivit risig.
Blomfrun
30-08-2010, 23:07
Vänta med att gödsla till våren om du inte använder höstgödsel (pk gödsel). Jordförbättra med kompost eller stallgödsel gärna med tillsats av snäckskal samt benmjöl . Recta klipper du ner till ca 10 cm på våren. Jag har planterat malört som skuggväxt ihop med mina klematisar. Fungerar bra då du själv kan välja hur hög du vill ha den - det är bara att frisera hej vilt. Vintertäckning ska inte behövas. Jackmani kan du välja att antingen klippa ner helt eller att bara ta bort en del av grenarna men hur du än gör så ska det göras på våren och du får räkna med att blomningen uteblir första året om du klipper ner den helt.
Monica i Nässjö
31-08-2010, 08:20
Jackmanni tillhör klippgrupp 3 och ska därför klippas ner till 50cm varje vår, eller sen höst om man hellre vill. Den kommer att blomma bra till sommaren. Recta är perenn så den vissnar ändå ner varje vinter.
Jordförbättringen kan du lägga på ett lager ovanpå och försiktigt mylla ner, gör det till våren. Klematis älskar näring så jag slänger ochså på flera rejäla nävar pelleterat hönsgödsel på mina.
Och apropå skugga vid rötterna så har jag hört att det bara ska vara en myt, men jag är osäker på hur det egentligen ligger till. Jag har i alla fall planterat växter framför mina, mest för att jag tycker det blir finast. Några stora stenar fungerar lika bra.
Du kan gräva ner benmjöl nu mot hösten, det gillar klematis. Det har jag till allt i trädgården när jag planterar, bra till lökar med på hösten. Gräv ner ordentligt bara för djur är tokiga i doften.
Finn Klematis
31-08-2010, 14:07
CITAT (Monica i Nässjö @ 31-08-2010, 09:20)  Jackmanni tillhör klippgrupp 3 och ska därför klippas ner till 50cm varje vår, eller sen höst om man hellre vill. Den kommer att blomma bra till sommaren. Recta är perenn så den vissnar ändå ner varje vinter.
Jordförbättringen kan du lägga på ett lager ovanpå och försiktigt mylla ner, gör det till våren. Klematis älskar näring så jag slänger ochså på flera rejäla nävar pelleterat hönsgödsel på mina.
Och apropå skugga vid rötterna så har jag hört att det bara ska vara en myt, men jag är osäker på hur det egentligen ligger till. Jag har i alla fall planterat växter framför mina, mest för att jag tycker det blir finast. Några stora stenar fungerar lika bra. Hej! Helt rätt,men Du kan klippa den 15-20 cm över marken. Mindre risk för gråmögel vid hård klippning. Finn
fuchsian
04-09-2010, 13:52
En klematisfråga till,
Mina klematissar är så kala ertill och det är nästan en ½meter innan bladen kommer och de har inte grenat sig förrän mycket högre upp och sedan kommer blommorna mest vid den högsta platsen av plantan. Dessa är nya för i år, fick dom i våras. De är Nelly moser och den vita som hör till samma grupp.
Jag undrar hur får jag dem så blomrika och maffiga nertill?
Ska jag klippa ner dom helt enkelt och när i så fall?
Tacksam om svar. .... fuchian ....
Hej
Att beskära växter hjälper bar för att kommer nya grenar men blommor är ibland tvärtom.
H:Bassam
fuchsian
04-09-2010, 18:24
Jo, blommor kan jag vänta på, men jag skulle vilja ha fler grenar på dom för att få dom sådär flummiga och hela. Om det hjälper att klippa ner dom en bit, så är det bättre än en hög, bar stam och sedan allt i toppen. ...fuchian...
Finn Klematis
05-09-2010, 07:37
CITAT (fuchian @ 04-09-2010, 19:24)  Jo, blommor kan jag vänta på, men jag skulle vilja ha fler grenar på dom för att få dom sådär flummiga och hela. Om det hjälper att klippa ner dom en bit, så är det bättre än en hög, bar stam och sedan allt i toppen. ...fuchian... Hej! Se mitt svar The President. Finn
fuchsian
05-09-2010, 09:31
CITAT (Finn Klematis @ 05-09-2010, 08:37)  Hej!
Se mitt svar The President.
Finn Tack, Finn Klematis, det ska jag göra, jag formligen älskar dessa klättrare och om de överlever, blir det fler klematis nästa år. Har sett i medlemmarnas bilder att de har blandat olika klematis och fått så fina växter. Nu flög min tanke till Nelly moser i den jättebaljan (avrinning finns) att plantera en småblommig ihop med den, Har du förslag? ... fuchian ...(med sina 511 frågor)
Finn Klematis
05-09-2010, 15:06
CITAT (fuchian @ 05-09-2010, 10:31)  Tack, Finn Klematis, det ska jag göra, jag formligen älskar dessa klättrare och om de överlever, blir det fler klematis nästa år. Har sett i medlemmarnas bilder att de har blandat olika klematis och fått så fina växter. Nu flög min tanke till Nelly moser i den jättebaljan (avrinning finns) att plantera en småblommig ihop med den, Har du förslag? ... fuchian ...(med sina 511 frågor) Hej! Om Du samplanterar klematis bör dom tillhöra samma klippgrupp. Finn
mimmi 1
16-10-2010, 16:35
här är en till med 511 frågor  snor en liten trådbit... Fråga till Finn ,,, Rouge cardinal.. vilken klippgrupp tillhör den? och ska jag klippa den till våren eller nu??
Finn Klematis
16-10-2010, 18:07
CITAT (mimmi 1 @ 16-10-2010, 17:35)  här är en till med 511 frågor  snor en liten trådbit... Fråga till Finn ,,, Rouge cardinal.. vilken klippgrupp tillhör den? och ska jag klippa den till våren eller nu??  Hej! Klippgrupp 3. Helt valfritt, det går lika bra sen höst eller tidig vår. Finn
mimmi 1
16-10-2010, 20:52
Tack Finn ! du är en klippa!! då vet jag det...
mimmi 1
19-10-2010, 16:05
Men.. det är ju lättare att vintertäcka om jag klipper sen höst .. å andra sidan är det kanske lättare att se var jag ska klippa, om jag väljer våren?
Ezereht
19-10-2010, 17:05
Det brukar inte gå att se, i alla fall intepå mina. Dom ser stendöda ut ganska länge på våren, nästan en bit in i Juni hos mig. Men sen kommer dom. Så du får i alla fall klippa på måfå nått bladpar ovanför marken.
mimmi 1
19-10-2010, 18:40
ok... men då kanske det är bättre att göra det i höst i allafall då.. hmm.... ska lövtäcka och så på med granris... och det är ju lättare om det inte är växtdelar i vägen... tack för råd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|