Anastelle
30-08-2010, 09:38
Hej!
Vi ska plantera en cirka 40 meter lång häck hade vi tänkt. Först var vi inne på bärhäggmispel men nu har vi hittat uppvuxna syrenplantor (cirka 2 meter höga, vanliga bondsyrener antar jag) som går att köpa billigt. Man får då gräva upp själv och hämta hem. Vi vill gärna ha en bred och hög häck snabbt, vet att syrener är lite långsammare, men det kanske är att föredra om de redan är så stora? Alternativet är barrotade häggmispelhäckplantor.
När bör vi hämta dessa syrener? Bör vi kapa dem innan vi flyttar dem? Bör vi kapa ner dem ordentligt nu eller sen i vår eller räcker det med normal beskärning i vår? Nåt annat man bär tänka på?
Vi har redan syrener på tomten så de kommer nog att trivas, kommer att stå i lätt lerig jord i sol/halvskugga.
Tusen tack
Anastelle
Anastelle
30-08-2010, 10:49
Bor i södra Stockholm, utanför Nynäshamn, bör tilläggas.
Syrener växer ju hur snabbt som helst, tycker jag! De växer ju lätt en meter per år...
Jag hade nog kapat dem (i alla fall de grova grenarna och låtit årets skott vara) och grävt upp. Försök att få med så mycket rötter som möjligt.
Glöm sedan inte att vattna ordentligt både nu i höst och sedan i vår. Blir det dessutom en torrare sommar så bör du vattna regelbundet (bättre mycket och sällan än ofta och lite) hela tiden.
CITAT (Peztis @ 30-08-2010, 16:29)

Syrener växer ju hur snabbt som helst, tycker jag! De växer ju lätt en meter per år...
Jag hade nog kapat dem (i alla fall de grova grenarna och låtit årets skott vara) och grävt upp. Försök att få med så mycket rötter som möjligt.
Glöm sedan inte att vattna ordentligt både nu i höst och sedan i vår. Blir det dessutom en torrare sommar så bör du vattna regelbundet (bättre mycket och sällan än ofta och lite) hela tiden.
Ska man verligen kapa/beskära nu i höst? Går det inte ner röta då i stammarna?
Jag har hört att man ska beskära tidig vår. Och fin-ansa lite efter blommningen.
Hej
Jag tycker att beskära växter under (J A S)för att minska risken frö sjukdom och ohyra men om man beskära under vårvinter ska man få fler nya grenar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.