Full version: Camellia Japonica
sanna
Hej!

Finns det något intresse för detta byte?!?
Råkade beställa fel frö hos Impecta - ville ha "téplantan"- Camellia Sinensis (nr 71) , men kryssade av någon anledning för Camellia Japonica (nr 70) istället...

Well, well. Det är väl inte hela världen...men saken är den att jag är inte så intresserad av krukväxter, jag vill bara ha sådant jag kan förtära - eller möjligen simpla brudorkidéer...(så kallade phallospoppsisar). Jag har så svårt att uppbjuda intresse för skönhet...laugh.gif Sån är lilla jag!

Så nu undrar jag: finns det någon därute som är intresserad av ett litet byte? Jag har alltså frön till den äkta, ursprungliga CAMELLIA japonica. Kamelian. Sägenomspunnen, japansk växt med furstliga anor. En blommande Kamelia är väl bland det vackraste som finns. Tänk på Greta Garbo i "Kameliadamen"...Mer behöver väl inte tilläggas?
Jo, kanske att kamelian är mer eller mindre dubbelblommande i olika nyanser och att odlingsråd medföljer. Kolla artikel nr. 70 i Impecta-katalogen.
(Ja, där snodde jag lite marknadsföring från Impecta...)

Nu undrar jag: är det någon som sitter inne med lite fröer till Camellia japonica? Inte det? Något annat ätbart och intressant, då? Förslag mottages tacksamt antingen i denna tråd eller som PM. Mangold t ex har jag dåligt av...gärna den röda sorten. Eller någon krydd- eller medicinalväxt.
För visst är det synd att låta så rara ärter (frön) förgås hos en barbar, eller hur?

Inger R
Tyvärr har jag inte plats med flera Kamelior i växthuset.
Vill bara tillägga en sak till Impectas upplysningar: Kamelian är nästan omöjlig att odla i dagens varma bostäder. Skall man odla den så krävs antingen ett uppvärmt växthus, ett lite svalare uterum eller ett bostadsrum som håller 5-15 grader, typ gamla tiders oeldade finrum. Kan även odlas utomhus i väldigt skyddat läge i zon 1 sägs det. Jag har inte vågat prova.
Våra Kamelior blommar i december/januari- mars/april, lite beroende på hur sommaren varit, och jag försäkrar att när man är omgiven av blommande Kamelior i växthuset då glömmer man snön utanför.

Så har Ni ovan angivna odlingsförutsättningar; nappa på anbudet om byte av fröer!!

Inger R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon