Hej. Hoppas ok att slå ihop 2 bärfrågor:
Hittat vilda/förvildade blåa (!) hallon, små krypande plantor på mager jord. Har tagit några och planterat. Är det någon som känner till dessa och vet ju inte om det är hallon men bären/bladen smakar o ser ut som hallon förutom då att de är blåa ?
Köpt amerikanska blåbärsbuskar och som vanligt inte läst på förrän efter köp; har zon 2-3 och ser att de är lite känsliga och eg. högst zon 2 enl. luitteraturen. Någon som har tips på¨hur jag kan packka in/skydda till vintern ?
RibesRubusVitis
30-08-2010, 11:58
Blåhallon är rätt vanliga här i Skåne, och växer även i stora mattor på ödetomter inne i Lund. De skiljer sig från vanliga hallon genom att bladens baksida är grön, inte ljusare grå som på hallon. På min gamla odlingslott hade jag ett par plantor, men jag tröttnade då de gav dåligt utbyte när man måste hushålla med arealen. Några få, oregelbundna bär som mognade vid olika tillfällen så det blev svårt att samla så det räckte till sylt. Annars lär sylten vara en delikatess, särskilt på Gotland där bären kallas salmbär och gärna äts med saffranspannkaka.
Jan Lindgren
01-09-2010, 17:32
Hej!
De flesta amerikanska blåbär är det inga problem med i zon 3. Jag har ett antal sorter i zon 3,5 och har aldrig haft några övervintringsproblem. Det finns en massa känsliga sorter men de odlas sällan i Europa. Den mest känsliga jag sett säljas i Sverige är Sunshine Blue. Fantastiskt vacker men kan bara rekommenderas i zon 0 eller i ett uterum.
MVH
Jan Lindgren
Tack för svaren. Skönt med blåbären och inte så mycket att hoppas på skörd blåhallon då. Gör eg inte så mycket med hallonen, har stor plats, kul om de överlever bara.
Vet ni varför vissa hallonbuskar blir röda bladen, har för mig att jag läst om en hallonsjuka där bladen blir röda/violöetta. Vissa är violetta nästan också. Hoppas på att det är höstfärger ? Både vissa av mina Haida jag planterade i våras och de här nya blåhallonen har "drabbats".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.