Lelin
Hej!

Jag har ett helt gäng klematis som jag inser att jag inte riktigt vet hur jag ska beskära...
Jag har försökt följa råden från detta forum hittills, dvs klippte ner dem vid plantering, och nypte skotten fram till midsommar även året efter (dvs detta år). 4 av dem (de som är mörka, är det en slump?) har blommat, de andra inte. Ingen har blivit särskilt stor, men de tar sig kanske nästa år?

Hursom, här är mina sorter, när ska jag klippa dem? Tror de flesta är klippgrupp 3 och två av dem klippgrupp 2, men det finns kanske mer saker att ta hänsyn till? Och jag blir inte riktig klok när och hur jag klipper även om jag vet vilken klippgrupp de tillhör...

Clematis Rouge Cardinal
Clematis Marmori?
Clematis Romantika
Clematis Pink Fantasy (Jackmanii grupp)
Clematis Jackmanii Purpurea
Clematis Hybride Caroline
Clematis Julka
Clematis Miss Bateman

Tack!!

//Lelin
Kajsa
Alla är sena stor blommiga grupp 3, utom Julka och Miss Bateman som är tidiga grupp 2.
Du skriver att det är andra året så ha tålamod, det kan ta 3 - 5 år innan det blir den där fylliga stora klematisen man drömmer om. En del är svårare än andra, men Jackmanii Purpurea hade mycket fart som en viticella redan första sommaren här. Jag har klematis som tagit många år på sig innan jag blivit nöjd som jag gått och surat över och hotat att nu åker ni ut om ni inte växer ordentligt och blommar....

Jag klipper ner mina klematis ur grupp 3 sena hösten när kylan är på ggn. man får inte vara för tidigt ute. En del klipper tidig vår men själv vill jag ha bort det vissna skräpet över vintern.
Tidiga storblommiga, grupp 2 kan man klippa in om dom blir lite för yviga med tiden och då gör man det efter dom blommat på sommaren första ggn. Rankorna kan klippas på lite olika höjd så blommor dom inte bara i toppen. Dessa ska kunna blomma om med lite extra näring senare i augusti ( men jag tycker det blir mest enstaka blommor då )
Gruppen blommar på både gamla rankor och årsskotten.

Min Miss Bateman frös ner helt i vinter och det var inge bra för jag har bara fått två blommor, all kraft har gått till att växa upp i sommar ( hjälpte inte med extra gödsel )
Har lite trista erfarenheter av tidiga storblommiga i min zon 3 - 4, dom fryser alldeles för lätt.
Lelin
Åh, tack för svar! =)
Finn Klematis
Hej!

Bravo Kajsa!

Ett litet tillägg. Miss Bateman är nästan ren Patens, det finns dom
som räknar den som klippgrupp 1. Detta förklarar Din dåliga blomning
när den hade frusit helt ner. En underbart vacker klematis, men inte
den som är bäst att odla. En vacker kvinna, med stora Problem.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon