Full version: Korkad tomatfråga
Suz
Hej!
Jag undrar om tomaterna måste vara mogna innan man kan ta fröerna för att spara till nästa år?
Plantorna är kanonfina (en för mig ny busksort som jag inte minns vad de heter) men det verkar som om mognaden av de tomater som är kvar har avstannat.
Och jag vill så hemskt gärna sätta dessa nästa år igen!
Åsa, mälardalen zon 2
Låt frukterna ligga inne och mogna sedan kan du ta frön, om det inte var en F1 hybrid brukar fröplantan bli lik moderplantan.
Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-08-2010, 15:45) *
Låt frukterna ligga inne och mogna sedan kan du ta frön, om det inte var en F1 hybrid brukar fröplantan bli lik moderplantan.

Tack för ditt snabba svar Åsa!
Fungerar det även fast tomaterna inte är särskilt stora??
Eller ska jag våga ha dem kvar ett tag till och sen ta in dem?
Hade de inte varit planterade på friland hade jag plockat in hela plantorna..
Åsa, mälardalen zon 2
Hur små som helst kan de ju inte vara och ju större desto bättre, är de pyttesmå och nyss utvecklade ur pollinerade blommor lär det nog inte ha hunnit bildas frö i dem.
Suz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 30-08-2010, 16:00) *
Hur små som helst kan de ju inte vara och ju större desto bättre, är de pyttesmå och nyss utvecklade ur pollinerade blommor lär det nog inte ha hunnit bildas frö i dem.

Nä det är sant!
Jag väntar lite till...tar in de stora frukterna så länge och låter de andra vara kvar.
Dock känns det himla surt för där är massor av små frukter och mängder av blommor som det inte kommer att bli någonting av. Likaså på paprikorna.
Trots att jag nu var ute tidigt i år, men det kanske är ett allmänt dåligt tomatår?
Nåja, kanske blir bättre nästa år!
Stort tack igen Åsa!!
Bolltistel
Ett tips jag läst flera gånger är att skära av tomatplantan jäms med marken och sen hänga upp alltihopa inne, uppochner. Då kan kolhydraterna och vattnet som finns lagrade i växten användas i frukterna och du får fler mogna frukter. Jag ska prova detta i år. Än har jag inte sett någon frostvarning dock så de får växa kvar ute i växthuset än så länge.
Suz
CITAT (Bolltistel @ 30-08-2010, 18:46) *
Ett tips jag läst flera gånger är att skära av tomatplantan jäms med marken och sen hänga upp alltihopa inne, uppochner. Då kan kolhydraterna och vattnet som finns lagrade i växten användas i frukterna och du får fler mogna frukter. Jag ska prova detta i år. Än har jag inte sett någon frostvarning dock så de får växa kvar ute i växthuset än så länge.

Tack, det var ett annorlunda tips!
Ska nog prova det jag med när det blir dags.
Nu har de ju lovat varmare väder (igen) så jag avvaktar lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon