Full version: Uggleholk
Gunilla T
Vi måste - tyvärr - ta bort en stor björk som står mitt i trädgården. Den skänker välbehövlig skugga och vindskydd men tar alltför mycket näring och fukt ur marken. Vi får nog ta hit en arborist som fäller den i etapper för den är stor.

Nu funderar vi om man skulle lämna kvar en del av björken och bygga en uggleholk uppe på stammen - hur hög bit av stammen måste vi lämna kvar då?...är det en helt befängd idé? Trädet kommer inte att ha några grenar kvar på stammen så holken kommer att synas väldigt väl för ev. boplundrare.
KRT
Spontant tvivlar jag på att det går att få en uggla att häcka i en holk på låg höjd, men det finns massor med andra fåglar som gillar det!!!
Stubben kan ju få utgöra klätterstöd för någon trevlig klätterväxt, t.ex. ros eller kaprifol och då får man ju dessutom genast ett bra skydd för evt holkar.

Det är ont on boplatser för småfåglar numera, så alla holkar som sätts upp är till nytta!
Orkidétjuven
Kan du inte lämna några grenar kvar så du får trädet att likna ett dött träd och dessutom spara det så det åtminstone är ett 4-6 meter högt? Kapa en övre del och bygg en holk som du senare placerar tillbaka. kanske göra flera delar så du får för både kanske uggla och hackspett eller mindre fåglar.

Synd på ett så fint träd dock...
Huggorm
Ett problem är att solen då kommer skina rakt på holken, och då kan det bli ruskigt varmt där inne. Man skall ju alltid sätta holken vänd mot norr, men solen kommer ju ändå åt stora delar av dygnet. Men målar man holken vit så hjälper det
Orkidétjuven
Alltid vänd åt norr? Jag har alltid fått lära mig vänd åt söder. Dock ska man undvika holkar i tex metall i söderläge.
Ska jag tillägga att här (NZ) har man aldrig hörtalas om att sätta den i ngt speciellt vädersträck. Här sätts de bara upp på lämpligt område. HAckspettar som spillkråka och gröngöling häckar gärna i stora solitära träd. jag skulle inte oroa mig för vädersträck i det här fallet.
sparvuggla
CITAT (Orkidétjuven @ 31-08-2010, 01:51) *
Alltid vänd åt norr? Jag har alltid fått lära mig vänd åt söder. Dock ska man undvika holkar i tex metall i söderläge.
Ska jag tillägga att här (NZ) har man aldrig hörtalas om att sätta den i ngt speciellt vädersträck. Här sätts de bara upp på lämpligt område. HAckspettar som spillkråka och gröngöling häckar gärna i stora solitära träd. jag skulle inte oroa mig för vädersträck i det här fallet.

Enligt alla undersökningar spelar vädersträck inen roll. Personligen tycker jag dock österläge är bäst, fåglarna är morgonpigga varelser. Metallholkar ska man överhuvudtaget inte sätta upp!

Ang. frågeställaren tror jag inte heller någon uggla kommer att häcka i ett sånt läge. Men troligen andra fåglar beroende på hur holken och ingångshålet är dimensionerat. Och användas till övernattning.
Gunilla T
Ingen bra idé alltså, ni har säkert rätt. Tanken vara att lämna kanske 4-5 m av stammen kvar, stammen är väldigt vacker så den är en prydnad i sig. Vi har satt upp över 50 holkar här men endast en uggleholk så då skulle det vara kul att bidra med en till.

Uggleholkar har ju stora ingångshål så min fundering var hur man kan skydda ingången mot hackspettar, gröngölingar och spillkråkor som vi har mycket av här. Alla småfågelholkar är försedda med en ring runt ingångshålet men hackspettarna försöker ändå ta sig in..

Vi har också en fladdermusholk på baksidan av logen - skulle dethär läget månne passa fladdermusen?

...eller andra idéer som kan gagna någon levande varelse i naturen?
Gossen Ruda
Om jag inte är helt fel ute så ruvar alltid den ena av föräldrarna bland ugglorna så boplundrare torde nog hålla sig borta. Även när ungarna kläckts så brukar honan husera i boet den första tiden och blir matad av hanen. Att spara en björkstubbe? Kanske, men jag tycker att björkar brukar snabbt bli dåliga och fula. Barken flagnar i stora stycken osv. Fast en liten tid med svampodling och insektsboplatser blir det nog. Även en del småfåglar kan hacka ut bohål i stubbar.
Gunilla T
Såhär ser det ut där björken växer. Det blir bara sämre för varje år, jorden är alldeles torr trots bevattning i mängder och rötterna förbrukar mullhalten i jorden så det blir nästan bara grus kvar. Inte roligt att ta bort trädet, det får konsekvenser för andra delar av trädgården eftersom solen kommer åt växterna på ett helt annat sätt..
Björkrötterna sträcker sig idag på en yta av 25 - 30 kvm åtminstone, kanske mer.

Det kanske får bli en liten stubbe kvar då och som Ruda säger blir det mat för insekter i stället. Vi har en hel del förmultnade björkstubbar och de blir faktiskt vackra med tiden. Olika svampar passerar under nedbrytningen och vi har hittills klarat oss från honungsskivlingen iaf.

[attachment=54575:DSCN11020001.JPG]

Huggorm
Ta ner den tidigt i vår, så hjälper du fjärilarna att överleva innan det finns så mycket annat för dom att äta. Jag brukar ta ner en björk varje vår, och fjärilarna fullkomligt flockas runt stubben för att äta söt sav.
Orkidétjuven
Trist, den ser ju så fin ut där den står... Vad tror du trädet säger om det?

Jag hade faktiskt behållit 4-5 meter av trädet ändå. Det blir ju mat för svamp och insekter på lite högre höjder. Skadar ju inte att göra en snygg holk av toppen av stammen trots allt. Ngt med dessa i stil.
Om inte annat att ta stubben och hacka ut i mitten, sätta över en rund träskiva i form av stubben och göra ett litet ingångshål passar utmärkt för rödhake och rödstjärt.
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 01-09-2010, 09:31) *
Trist, den ser ju så fin ut där den står... Vad tror du trädet säger om det?

Jag hade faktiskt behållit 4-5 meter av trädet ändå. Det blir ju mat för svamp och insekter på lite högre höjder. Skadar ju inte att göra en snygg holk av toppen av stammen trots allt. Ngt med dessa i stil.
Om inte annat att ta stubben och hacka ut i mitten, sätta över en rund träskiva i form av stubben och göra ett litet ingångshål passar utmärkt för rödhake och rödstjärt.

Det är vansinnigt jobbigt att holka ur en stubbe, och framför allt om man står 4-5m upp på en stege. Annars är det en bra idé.
Gunilla T
Ja du Orkidetjuven - inget roligt beslut alls att ta bort trädet -cry-.gif gör ont i min själ men annars kommer övrig växtlighet att tyna bort - tyvärr.

Kanske kan det fungera ändå med holk yes.gif min man påminde mig igår om en uggleholk som står på en avhuggen stam, ca tre meter hög på ett kalhygge här längs vägen. Där häckar en kattuggla, vi vet det därför att en ornitolog brukar komma hit och märka våra tornseglare samtidigt som han kollar upp holkar i omgivningen.
malcolm
Tycker absolut att du skall sätta upp en uggleholk, fungerar det inte så går den ju att flytta till annat ställe. Runt sjön där jag brukar paddla finns flera uggleholkar och de är inte placerade i nå´t speciellt väderstreck, öppningen utåt vattnet bara. Inte sitter de speciellt högt heller, endast ett par tre meter upp men där är gott om träd runt omkring. Tror inte det är privatpersoner som satt upp dessa holkar utan det är ombesörjt av kommunens naturvårdsenhet som är mycket aktiv och ordnar fladdermusexkursioner mm.

Lycka till och hoppas det blir livat i holken! tummenupp.gif
Orkidétjuven
precis. Du har ju inget att förlora. Du kan ju alltid välja göra en mindre holk med om du vill ha pärluggla tex. (om nu sådna finns i området.)
Huggorm
CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 12:47) *
Tycker absolut att du skall sätta upp en uggleholk, fungerar det inte så går den ju att flytta till annat ställe. Runt sjön där jag brukar paddla finns flera uggleholkar och de är inte placerade i nå´t speciellt väderstreck, öppningen utåt vattnet bara. Inte sitter de speciellt högt heller, endast ett par tre meter upp men där är gott om träd runt omkring. Tror inte det är privatpersoner som satt upp dessa holkar utan det är ombesörjt av kommunens naturvårdsenhet som är mycket aktiv och ordnar fladdermusexkursioner mm.

Lycka till och hoppas det blir livat i holken! tummenupp.gif

Är du säker på att det är uggleholkar som sitter runt sjön, och inte knipkolkar?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 01-09-2010, 15:14) *
Är du säker på att det är uggleholkar som sitter runt sjön, och inte knipkolkar?

Knipkolkar var något nytt. rolleyes.gif Det kan även vara skrakholkar.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2010, 16:05) *
Knipkolkar var något nytt. rolleyes.gif Det kan även vara skrakholkar.

Knipholk då wink.gif
malcolm
CITAT (Huggorm @ 01-09-2010, 15:14) *

Det var vad de sa att de var i alla fall. Såg en "utställning" av olika holkar som skulle sättas upp i skogarna runt omkring av naturvårdsenheten i kommunen och holkarna kring sjön ser definitivt ut som de som de kallade för uggleholkar, stora med fyrkantiga öppningar istället för runda. Spelar väl egentligen ingen roll vad det är för holkar så länge fåglarna eller vad det nu är för djur som flyttar in trivs.
Gunilla T
Skall nog sätta in en beställning om uggleholk - så får det bli.

Apropå skrakholkar - mina föräldrar hade sommarstuga vid kustbandet och där fanns allehanda sjöfåglar. Min pappa som var en stor naturvän byggde skrakholkar och satte upp dem i asparna vid stranden.

Som liten flicka var det alltid spännande att veta om någon häckade i holkarna...och min pappa tyckte jag skulle klättra upp i trädet och kika i hålet om jag nu verkligen ville veta ...hmmm

..vilket jag gjorde och när jag tittade in i holken skrämde jag förstås honan som låg och ruvade och med ett oherrans väsen flög hon rakt i ansiktet på mig (och sket), lyckades hålla mig fast i trädet trots att jag blev vettskrämd.

Learning by doing.. biggrin.gif
malcolm
Hooo hooo! tummenupp.gif

Det är rätt riskabelt att kapa ett träd flera meter upp så jag hoppas ni är försiktiga. Önskar er lycka till i alla fall! tummenupp.gif
Myosotis
Det bästa ur natursynpunkt hade väl egentligen varit att ringbarka trädet, död ved finns det alldeles för lite av. Ska man ändå kapa det kanske man skulle göra det på 2-3 meters höjd istället (vill man göra skalbaggarna en tjänst kan ju resten av björken placeras på något lämpligt solbelyst ställe någon annanstans) med tanke på att det kommer att välta om några år. (Min gamla poppelhögstubbe började plötsligt luta betänkligt ut mot vägen i somras så vi bestämde att det var dags att ta ner den. Sen upptäckte vi att det är bålgetingar i göktyteholken som sitter där så vi förtöjde istället stubben med rep så länge.) Risken att det blåser omkull torde vara mindre med en lägre högstubbe så den får kanske vara kvar längre. Holken behöver inte sitta så högt upp, tvärtom kan det vara en fördel att kunna nå den. Två av mina tornseglarholkar sitter på en västvägg i full eftermiddagssol, de har därför fått ett extra tak några centimeter över taket som skuggar holken. Det kan bli vansinnigt hett i holkar i sol. Att man brukar säga att holkens öppning ska vetta mot söder eller öster är för att det inte ska regna in, det blåser ju oftast från väster. Långt tak eller lite lutning på framsidan har samma effekt, så det bästa hade nog varit att sätta holken på stammens norrsida en bit nedanför toppen tycker jag. Om du nu inte kan holka ur trädet, det hade varit det finaste.
Tips från en bekant som sysslar mycket med holkar:
- Finns det mycket mård kan man spika igen hålet under ickehäckningstid så att inte mården flyttar in eller tittar förbi regelbundet. På så sätt ökar man uggleungarnas överlevnadschancer. Öppna igen tidigt, redan på vintern/vårvintern.
- Skulle det flytta in andra fåglar, t.ex. sädesärlor eller rödstjärtar, kan man tillfälligt sätta ett grovmaskigt nät framför hålet så slipper deras ungar bli ekorrmat.
Gunilla T
Tack för tipsen Myo! Tyvärr går det inte att ringbarka och låta det stå kvar, det står mitt i trädgården så det skulle förstöra mycket om/när det ramlar ner.

Ja, det är bra med död ved i skogen - vi brukar lämna ganska mycket åt naturen att ta hand om..

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon