|
Hej, läser ofta här på forumet o får en massa tips o ideer....men nåt som jag inte hittat är vad jag ska göra nu med mina vindruveplantor. Fick dom för 2 veckor sen o satte dom i svarta medelstora krukor. Läste sen att några av sorterna trivs ute, och att det skall vara typ rhododendronjord till dom. Jag har ett ställe som jag funderade på, en stor bergsvägg, som har sol i stort sett hela dagen, om man kunde satt dom där o fäst dom uppåt med hjälp av snören eller slanor. Maken trodde dock att det kommer att bli för mycket isvatten och kallt för att de skall klara sig där vintertid... Nån som vet nåt mer om det, hade varit toppen o få lite råd....just nu står de i växthuset men tror att där blir för trångt nästa år, de är cirka 40 cm nu. Tackar.... mvh Tarja
Aqvakul
30-08-2010, 18:12
Det är lättare att ge råd om du uppger växtzon och druvsort, med tanke på härdigheten...
Hej, Zon....1 - 2 bor i dalgång med berg på båda sidor, 5 km ner till havet....
Sorterna som jag fick är Spulga, Guna, Zilga och Krasavets.
Visst, hade ju skrivit upp dessa på en lapp bredvid, när jag skrev första inlägget, men sen föll det bort att de skulle med...
Berghällen ligger så att den får in sydväst vind, har sol från förmiddag till cirka 17-18 tiden på kvällen, är cirka 15 m brett och 4-5 meter högt liite svagt sluttande uppåt...hade tänkt nån klängväxt där annars.
Har tyvärr ingen bild på den o får se lite hur den funktionen fungerar här på forumet
mvh Tarja
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 19:55
hur är jorden och underlaget ? dom vill ha lucker jord med lågt ph.
annars klarar dom sig alla i din zon. men dom vill som sagt ha luckerjord. blåsten i zon 1-2 tål dom.
Krasavets känner jag dock inte till, men restan av dessa är såkallate labruska druvor som är härdiga och vill ha jord med lågt ph.
Aqvakul
30-08-2010, 20:03
Jag har för mig att Krasavets är en baltisk lambruska...
Jag skulle absolut satsa på att plantera vid bergväggen.
Det växer nu mossa, ljung, någon enstaka vilsen prästkrage, rölleka längs ner vid berget, så jag vet inte riktigt vad det räknas som för jord. Tänkte satsa på att rensa bort en del utav det och fylla på som jag skrev med rhododenronjord, vanlig plantjord o plantera plantorna, o sen efter några veckor på med lite brunnen eko-ko gödsel eller om man ska ta rhododendrongödsel, o sen täcka runt om rötterna med granris över vintern. Jag har inte hittat så mycket om Krasavets heller, så det blir spännande, ja alla sorterna...som e blå o jag som hade tänkt gröna druvor...men det får bli till vårens inköp. Så kanske man kan ha ett stort ekfat o trampa druvor sen om några år....hihi Nåja, nybörjare är jag, så man får väl räkna med några plantor innan man lyckas tror jag...
Aqvakul
30-08-2010, 20:24
Låter vettigt, tycker jag. Lycka till!
Alexander-VG-zon3
30-08-2010, 20:32
om du kan blanda upp jorden som är där med rhododendronjord eller tillsätt grus, grov sand. vinrankorna vill gärna ha bra dränering. jag tror nog inte du behöver täcka dom alls. många labruska vindruvor klarar sig till zon 5-7.
 för alla råd och tips, nattinatt
RibesRubusVitis
30-08-2010, 21:41
Kan tänka mig att redan den första plantan lyckas riktigt bra; en reflekterande bergvägg och mycket sol verkar nästintill perfekt. Däremot ska du nog glömma det där med att trampa druvor. Labruska är mycket goda att stoppa i munnen, eller till sylt och gelé, men när man jäser vin på dem uppstår en bismak som inga finsmakare uppskattar: http://www.stangbyvingard.se/odlingen/foxy.php
 nja, hade nog inte tänkt o trampa vin.....har inte den ambitionen ännu...finns ju bib....hihi, men det skulle vara gott med egna druvor o äta, ge bort till andra som inga egna har, kanske prova o göra sylt eller gele som vi gillar till kött... Idag inhandlades rhododendronjord (vem har hittat på stavningen till denna fina buske)....o imorgon så släpar vi fram några stockar till en liten mur så inte allt flödar ner på gräsmattan. Och så i med plantorna, prata lite med dom om hur fint de får, o sen är det bara o vänta till nästa sommar...
Nu börjar hösten närma sig, och lådan är klar och druvorna på plats. Har fyllt på mer jord än det var när bilden togs, gick åt betydligt mer än jag räknat med men bättre med lite mer än för lite. Så här såg det ut precis då jag hade satt dom i lådan och på berget som dom skall klättra uppför, kommer att sätta dit trådar/slanor till våren: vinrankor1.jpg vinrankor2.jpg
RibesRubusVitis
26-09-2010, 20:52
Det ser verkligen tjusigt ut; var bara beredd på visst arbete i framtiden. Druvor växer ju inte bara uppåt, utan även i sidled. Om du inte tuktar dem hårt, kommer det att bli ett virrvarr. Just dina uppräknade sorter växer dessutom mer "busklikt" än andra. Det hade alltså gått utmärkt att täcka den reflekterande bergväggen med en enda vinranka. Finns det mer plats utanför bild, går det därför att flytta ett par av dem så att de står glesare. Sen hoppas man att det inte är berg direkt under den synliga jorden. I så fall får du också vara inställd på att vattna ofta, om det blir en torr sommar igen.
Jo, det tänkte jag väl oxå att de kommer nog o bli ett virrevarv om man inte håller efter dom om alla överlever vintern. Det finns mer utrymme och sära på dom, så det går o fixa till om man ser att alla vill växa o frodas i denna dal. O sen får man väl kanske ta bort någon sort som man inte gillar, det är väl lite olika smak i druvorna vad jag läst. Det är delvis berg men även jord under lådan eftersom det är djupa bergsfickor där, det är även en gräsmatteplatå som är angränsande till berget. Har inte djupdykt i detta utan grävde ner en bit o fyllde på med sand och jord. Sen har jag fyllt på mer jord i lådorna och mer kan fyllas på. Vattenslangen finns i närheten så det fixar sig med vattning. Ja, nu är det bara o vänta in vintern och snart därefter kommer våren igen hoppas vi....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|