Sollan A
Jag har nu tagit in mina två chilisar, det har blivit så nedrans kallt...
Jag har en del chilifrukter som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. torka, frysa in eller vad?? g.gif
Hur övervintrar jag dem? I källaren, hyfsat svalt med lysrör eller inne i köksvärmen??
Hjälp!
Preussen
använd sökfunktionen här på odla så får du bra svar på åtminstone hur du övervintrar plantorna. vad är det för plantor? c.chinense och c.pubescens brukar jag ha det lättast med. om jag varit som dig hade jag tagit det första förslaget, dvs svalt i källaren med lysrör. klipp ner med och se upp för ohyra. vattna sparsamt.

om du inte gör någon chilesås är det bäst att frysa in dem. du kan frysa in dem hela, halva, hackade eller mosade. när jag mosar så lägger jag mosen i iskuber och fryser in. flyttar över kuberna i återförslutbart kärl och sen är det lätt att dosera i mat. borde skicka in detta tips till allers smile.gif
ingrid fuxwall
Jag brukar torka frukterna - då krävs ingen energi vid förvaringen
Preussen
torkning är en bra förvaringsform men om man inte har varmluftsugn eller mattork, tex evermat, så möglar tjockväggiga sorter i torkning i rumstemperatur.
Husihelvete
Delar jag de tjockväggiga på längden så drabbas iaf inte jag av mögel.

CITAT (Preussen @ 31-08-2010, 07:53) *
torkning är en bra förvaringsform men om man inte har varmluftsugn eller mattork, tex evermat, så möglar tjockväggiga sorter i torkning i rumstemperatur.

imjoh
Jag trär en tråd i genom frukterna som ett pärlband och hänger tråden i köket, vågrätt, till tork, väldigt dekorativt samtidigt, har aldrig råkat ut för mögel.
Vippan
Började odla chili förra året, fick rejält med Hot Lemon dom frös jag in hela och jag kommer att göra så i år med smidigt och enkelt
Sollan A
Tack för tipsen. Har ingen aning om sortnamnen, en har små gul/orange krokiga frukter och den andra svarta tumnagelstora runda upprättstående frukter. De kanske borde ha blivit större?? Och få andra färger?? Vet inte ens om det är riktigt mogna... crying.gif
flingan
jag delar dom på mitten o lägger få raster som jag lägger ovanpå kakelugnen blir torra jättefort
Preussen
CITAT (flingan @ 03-09-2010, 10:23) *
jag delar dom på mitten o lägger få raster som jag lägger ovanpå kakelugnen blir torra jättefort

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon