Full version: Buskpion kanske?
Ann-Marie
För 2-3 år sedan fick jag en pion av min dotter, vi grävde upp den från deras tomt i Linköping och flyttade den till Ljusdal, zon 5. Efter planteringen så vissnade den naturligtvis och året därpå verkade den heldöd, ingen reaktion på något sätt.
År 2 kom det en stängel (det är inte en vanlig pion utan en som blir som en buske, mer vedartad i stjälkarna, så jag pysslade om den men förra året så kom inte någonting så jag antog att den var död men sent nu i sommar upptäckte jag en ny kvist från backen.
Nu är frågan, vad gör jag med den i vinter? Ska man täcka den på något vis, i vintras hade vi mycket snö och kallt! Och jag vill ju gärna att den fortsätter att leva, den visar ju vissa tecken på det i alla fall vartannat år.
Såna pioner ska visst inte trivas i zon 5 men jag tänkte jag kan försöka i alla fall.
KRT
Generella "zonknäckarråd" är väl att skapa ett gott microklimat för växten samt att täcka/skydda på vintern. Finns en ganska rolig bok om sådant, tror den heter något i stil med "ODla exotiskt i din trädgård"; där beskrivs hur man skapar bar microklimat, hur man väljer placering osv.

Pioner är ju kända för att inte trivas med omplantering, så flytten kan ju vara en orsak till den inte växer som den ska. Prova att täcka i vinte och se om du inte kan få den att ta sig bättre till nästa år. Exakt hur man täcker bäst är jag osäker på, innan förra vintern har man kanppt behövt täcka något här nere smile.gif
Ann-Marie
Tack. Då ska jag kolla på blomaffären hur man täcker, de säljer ju perenner så det måste de veta. Täcker man luftigt så kanske sorken äter upp dem fast lite barkmull borde man ju kunna ta och kanske lite granris.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon