LenaFriman
Hej alla trädgårdsälskare!

Jag älskar perenner, yahoo.gif de finns så många fina varianter. Håller på att planera min nya trädgård för fullt.

Mina favoriter (just nu) är pioner (mums), rödaktiga stjärnflockor, rodgersia och cimisifuga brunette.

Vilken är din favorit? smile.gif

Katie
Hostor bravo.gif är favoriten nr1 men de följs tätt av rosor.

Är även väldigt förtjust i prydnadsbuskar. Allt som gör att gräsmattan krymper och det blir mindre att klippa. rolleyes.gif
MrMurphy
Med risk att bli halshuggen så måste jag konstatera att rosenmalvan har blivit en favorit här i sommar. Blommar som sjutton och man blir så glad av att se den.
LenaFriman
Ja, jag glömde skriva hostor, dom är ju fantastiska!!! yahoo.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det måste nog bli Krolliljor yes.gif
Jemahe-Zon5
Men knallblå slingriga stormhattar är ju också ljuvliga:). Och Klematisar! Just i år är jag galet kär i min Summersnow. Sååå fin!! Tur man inte måste välja bara en favorit...
sqrulan
Vit krollilja, pioner och rosor är några av favoriterna men jag har fler som jag gillar.
stennie
Dagliljor, pioner och rosor....Fast det finns så många andra, Riddarsporrar, rudbeckior,nävor m.m wub.gif

Glömde...Just nu är Rosenflockeln en stor favorit!
abbbe
Rosor är väl inga perenner? Är det inte så att en växt måste vara flerårig OCH örtartad för att klassas som perenn? g.gif
KRT
Pioner, daggkåpa och lavendel (fat den räknas kanske som buske?). Stockros är också en favorit....
Peztis
CITAT (abbbe @ 31-08-2010, 16:43) *
Rosor är väl inga perenner? Är det inte så att en växt måste vara flerårig OCH örtartad för att klassas som perenn? g.gif

Rosor är buskar, perenner vissnar ned och kommer förhoppningsvis nästa år igen (om de klarat vintern). Så ja, fleråriga och örtartade.

Jag är svag för aklejor och blågull... om jag nu prompt MÅSTE välja! biggrin.gif
Ezereht
Gillar lilla söta Fjällkåpan (släkting till daggkåpa).

Foto från Den virtuella floran.

Fackelblomster och stjärnflocka är också fina... och mycket annat smile.gif
bergvallmo
Är mycket förtjust i blå och lila bergvallmo. Tycker även om olika rudbeckior och liljor..
LenaFriman
De finns många & välja på. Älskar också krolliljor!!

Köpte "krollisar" från spezialplant, 2 album & 2 cattaniae, kostade över 400 med frakten.

Min man har redan idiotförklarat mig. Köpa så dyra lökar och så kanske de ej överlever.

De måste ÖVERLEVA vintern, vill haaaaaa dem! crazy.gif
Aqvakul
Nävor, pioner, aklejor och stockrosor...
abbbe
CITAT (Peztis @ 31-08-2010, 17:24) *
Rosor är buskar, perenner vissnar ned och kommer förhoppningsvis nästa år igen (om de klarat vintern). Så ja, fleråriga och örtartade.

Så är det ja.
Hursomhelst, favoriterna är blågull, höstanemoner, stockrosor, hostor och purpurbladig kärleksört - än så länge.
Garden bliss
Pioner! *dräggel*
sqrulan
Jag har den vita krolliljan, väntar på att frö ska mogna. Sen kan jag mot porto skicka till er om ni vill, men det tar flera år att den ska bilda en lök. Kan man få tag i en lök så är det det bästa.
Den stenen kan jag köpa Ez?! tongue.gif SNYGGT!
stennie
CITAT (abbbe @ 31-08-2010, 16:43) *

Klart att inte rosor är perenner, crazy.gif Men jag älskar dom i alla fall!
4:an
Aklejor och riddarsporrar! wub.gif
ingrids
Pioner *host*, men annars är min stolthet just nu mina brunröda daglijor.
fuchsian
Alla sorters liljeväxter, hostor och pioner. ....fuchian....
storm
Praktbetonika ,mjölkklocka och höstflox det är min älsklingar.
Krolliljan
Krolliljor och dagliljor wub.gif
lokatten
Röda rudbeckior, blå bolltistlar, stockrosor, krollliljor... det finns många!
mbn
Hosta i alla former! yahoo.gif
Dock inte sådan man kan ådra sig vid blandad väderlek... rolleyes.gif
LenaFriman
mbd, den var rolig, hosta,hi, hi, hi... bravo.gif
zaaritha
Alla malvor, aklejor o krolliljor!
Irene_L
Åhh jag har så många favoriter men just nu gillar jag denna jättemycket:

Det är Blå Axlobelia, Lobelia siphilitica. En perenn blomma som verkar trivas överallt hos mig!
Rihane
Är förtjust i alunrot, blågull, rudbeckia, primula mm
Just idag tror jag den här nejlikan är finast.

Dinathus Amurensis 'Siberian blues'
Ezereht
oooh vad heter den Rihane?
Rihane
CITAT (Ezereht @ 04-09-2010, 23:41) *
oooh vad heter den Rihane?

Den heter. Dinathus Amurensis 'Siberian blues'. Köpt som frö av Thompson & Morgan.
Sådde den våren -09. Det kom 2 blommor förra sommaren. Nu är det massor. På våren sticker tidigt upp vackert ljusgröna blast som lovar att det snart är sommar.
kerstin z5-6
Zigadenus elegans om jag bara får välja en perenn
emmas matte
Violruta
HelenN
Just nu alla Solhattar...Echinacea:) ME LIKE!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon