|
netaave
30-08-2010, 20:57
[attachment=54556:Bild0439.jpg]
Skruttan 7 veckor i morgon, en dvärgvädurstjej med otroligt vacker päls och livlig och nyfiken som få....
mamamaggan
30-08-2010, 21:03
Det var en vädigt väldigt söt Skrutta !!!
Så fin! Ett stort grattis till den nya familjemedlemmen! [attachment=54558:hoppande_kaniner.gif]
Vad fin. Ser ut att var blå, eller?
Var fick ni tag i henne till slut? Uppfödare eller djuraffär?
netaave
30-08-2010, 21:12
CITAT (Malvia @ 30-08-2010, 22:06)  Vad fin. Ser ut att var blå, eller?
Var fick ni tag i henne till slut? Uppfödare eller djuraffär? Ja det kallas väl blå va? Funderde över Sobel men vad är det? Vi köpte henne på Fäboden vid Linnés Hammarby där vi köpte Millan också, man har ju lärt känna dom genom åren och vet dom är noga och så. Dom föder dels upp själva men har också några fasta uppfödare som dom tar av. Dom är också otroligt billiga på både hö, halm, havre och annat foder eftersom dom köper upp av sina grannar och även odlar lite själva.
Biggan_
30-08-2010, 21:25
Åh, vad söt!
CITAT (netaave @ 30-08-2010, 22:12)  Ja det kallas väl blå va? Funderde över Sobel men vad är det? Vi köpte henne på Fäboden vid Linnés Hammarby där vi köpte Millan också, man har ju lärt känna dom genom åren och vet dom är noga och så. Dom föder dels upp själva men har också några fasta uppfödare som dom tar av. Dom är också otroligt billiga på både hö, halm, havre och annat foder eftersom dom köper upp av sina grannar och även odlar lite själva. Ja visst är det en trevlig ställe, så fint, och fina burar också som de gör själva.
Vi känner väl en uppfödare av just blå dvärgvädur i norra Uppland, därav min fråga. Men dom kanske har sålt till Fäboden.
Jag skulle säga att hon är blå, men visa gärna mer bilder. Är hon märkt i nåt öra?
netaave
30-08-2010, 21:28
CITAT (Malvia @ 30-08-2010, 22:25)  Ja visst är det en trevlig ställe, så fint, och fina burar också som de gör själva.
Vi känner väl en uppfödare av just blå dvärgvädur i norra Uppland, därav min fråga. Men dom kanske har sålt till Fäboden.
Jag skulle säga att hon är blå, men visa gärna mer bilder. Är hon märkt i nåt öra?
Ja med MR
malcolm
30-08-2010, 22:17
Ser ut som en tonåring.. din egen dotter...?
sqrulan
30-08-2010, 22:32
Jätte gullig, villket gosedjur! Lycka till med nya vännen!
netaave
31-08-2010, 08:57
[attachment=54570:IMGP7550.JPG] Matskålen är 7 cm  så här ser ni hur liten hon är. Natten har gått bra, hon verkar finna sig tillrätta, kryper in i sitt lilla hus i buren men ligger även ovanpå taket, gillar sin hängmatta och äter lite då och då. CITAT (malcolm @ 30-08-2010, 23:17)  Ser ut som en tonåring.. din egen dotter...? Ja det är vår yngsta, är 17 år
Irene_L
31-08-2010, 09:14
Åhhh vilken underbar liten sötnos!!  Vad härligt med en liten ny familjemedlem!!
netaave
31-08-2010, 09:48
[attachment=54571:IMGP7554.JPG]
[attachment=54572:IMGP7555.JPG]
Åhhhh så gullig och vilken fin färg. Jag gissar att Elle kommer hem ofta nu.
sqrulan
31-08-2010, 15:22
 Ja vilken fin färg, jag blir nästan galen av känslor då jag ser hur söt hon är!
netaave
31-08-2010, 15:47
CITAT (Alba @ 31-08-2010, 14:12)  Åhhhh så gullig och vilken fin färg. Jag gissar att Elle kommer hem ofta nu. Ja hon är här  erbjöd mig köpa en egen till henne igår men hon ville avvakta.
netaave
03-09-2010, 15:16
Idag har vi öppnat buren till Skruttan och utforskar hon sin omgivning försiktigt? Inte en chans hon är överallt, och hon är snabb...... hörnan bakom TVn är favoriten men det var också kul att hoppa upp på fönsterbrädan i vard.rummet som ju är ganska låg. Detta är helt klart en annan sort än vår förra, spännande
CITAT (netaave @ 03-09-2010, 16:16)  Idag har vi öppnat buren till Skruttan och utforskar hon sin omgivning försiktigt? Inte en chans hon är överallt, och hon är snabb...... hörnan bakom TVn är favoriten men det var också kul att hoppa upp på fönsterbrädan i vard.rummet som ju är ganska låg. Detta är helt klart en annan sort än vår förra, spännande  Kaniner är väldigt personliga, även inom samma ras.
Vi har en som vägrar att äta om han inte blir kliad/klappad först.
Blomfrun
03-09-2010, 16:53
Vi har har/har haft flera stycken där gos går före mat. För att inte tala om när man kommer med fredagsgodiset, då håller de på att krypa ur sina skinn för att komma ner i godispåsen. För att ingen ska bli arg så är godiset numera nötter och russin. Förut fick de godis som bestod av chokladdragérade jordnötter men det godiset finns inte längre. Vi har frågat vetrinären om kaniner mår dåligt av choklad och fått till svar att i små mängder en gång i veckan så är det lika ofarligt som för oss människor. Men vad gott det är tycker såväl jag som kaninerna.
Blomfrun
03-09-2010, 17:23
Apropå blå så kommer här en bild på vår änglakanin Pepsi som var blind och älskade att sitta i mammas famn och äta knäckebröd.
zaaritha
03-09-2010, 21:59
Vi hade också en Skruttan, förr. Hon var snäll, tam, kelig! Men hon fick tumör i buken, tyvärr...... Hoppas att din får leva länge!
netaave
03-09-2010, 22:54
Ja det får man ju hoppas, den förra hade vi ju i 10 år. Vi hade altandörren öppen idag och kanintältet med "fårskinnet" i där och det dröjde inte länge innan hon kom på att frisk luft i pälsen nog inte var så dumt. Hittade tältet också och la sig i det en stund. Men hon har farit som en skottspole dom två ggr vi öppnat buren idag, hittade också tillbaka till buren själv ganska fort och har faktiskt bara "gått på toa" i den och inte misslyckats någon annan stans alls. Men skuttat fram o tillbaka, ut och in, varit i alla rum, verkligen sprungit av sig, när vi stängde in henne ikväll somnade hon nästan direkt. Vår förra kanin älskade kardemumma, så semlebullar och dylika skorpor fick vi alltid dela med oss av  annars är vi rätt noga med vad dom får äta, det är hö, grönt och vatten i första hand, lite havre och 2 små kaninpellets då vi stängt in dom för kvällen, lite knäckebröd ibland men också en slags bakat foder vi köper ute på Fäboden. Morot och äpple får dom också småbitar av lite då och då men inte varje dag. Nötter var i alla fall den förra inte överförtjust i. CITAT (Blomfrun @ 03-09-2010, 18:23)  Apropå blå så kommer här en bild på vår änglakanin Pepsi som var blind och älskade att sitta i mammas famn och äta knäckebröd. Så stor den ser ut, vad var det för ras?
zaaritha
03-09-2010, 23:33
Den Skrutta vi hade älskade knäckebröd! Hon o Silke, sammetssvart kille--åt också gärna grovt, osötat bröd!
Kivi var också en favorit!
Blomfrun
04-09-2010, 15:38
CITAT (netaave @ 03-09-2010, 23:54)  Ja det får man ju hoppas, den förra hade vi ju i 10 år. Vi hade altandörren öppen idag och kanintältet med "fårskinnet" i där och det dröjde inte länge innan hon kom på att frisk luft i pälsen nog inte var så dumt. Hittade tältet också och la sig i det en stund. Men hon har farit som en skottspole dom två ggr vi öppnat buren idag, hittade också tillbaka till buren själv ganska fort och har faktiskt bara "gått på toa" i den och inte misslyckats någon annan stans alls. Men skuttat fram o tillbaka, ut och in, varit i alla rum, verkligen sprungit av sig, när vi stängde in henne ikväll somnade hon nästan direkt. Vår förra kanin älskade kardemumma, så semlebullar och dylika skorpor fick vi alltid dela med oss av  annars är vi rätt noga med vad dom får äta, det är hö, grönt och vatten i första hand, lite havre och 2 små kaninpellets då vi stängt in dom för kvällen, lite knäckebröd ibland men också en slags bakat foder vi köper ute på Fäboden. Morot och äpple får dom också småbitar av lite då och då men inte varje dag. Nötter var i alla fall den förra inte överförtjust i. Så stor den ser ut, vad var det för ras? Dvärgvädur och han höll sig inom de angivna viktgränserna
netaave
12-09-2010, 10:07
Nu börjar hon lita på oss, är alltid med i TV-soffan och har lärt sig hoppa upp i den. Sitter man still så går hon över kroppen på oss och trycker sig mot halsen som om hon vill ge en kram när hon går "förbi" Igår grämde det mig att jag inte hade en kamera för hon hoppade upp på soffbordet från mina ben, satte framtassarna på mitt vattenglas och drack, såg så himla gulligt ut. Händer också att hon kommer när vi ropar, och hon äter upp varenda brödsmula vi tappar på golvet.
Lilla hjärtat
12-09-2010, 15:28
Åh, så söt. Nu blir jag sugen på kanin igen!!!
//Linda
CITAT (zaaritha @ 03-09-2010, 22:59)  Vi hade också en Skruttan, förr. Hon var snäll, tam, kelig! Men hon fick tumör i buken, tyvärr...... Hoppas att din får leva länge! Vi har också haft en Skruttan...  Hon var en rysstecknad dvärgvädur och gick i och ur buren som hon ville! Gick på låda så det var inga problem. Vi hade fördelen att få njuta av damens sällskap under 12 års tid så de kan bli gamla! Din nya lilla Skrutt var jättesöt! Hoppas du får njuta länge!
netaave
26-09-2010, 22:12
Nu har båda öronen ramlat ner och hon litar mer och mer på oss i "flocken" är nu väldigt tam och kommer när vi ropar. [attachment=55138:IMGP7575.JPG] Hon tigger redan vid bordet och jag har kliniskt rent på smulor under köksbordet, den bästa dammsugaren (och sötaste) vi haft  [attachment=55139:IMGP7583.JPG]
 Godingen!! Så söt även när öronen ploppat ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|