klintberg
30-08-2010, 21:25
jag har små sniglar i mina odlingslådor, de har ätit allt denna sommar, sallad, dill,persilja, morötter + blast, rädisblast, rödbetsblast. de är från 2mm-1cm och verkar vara både i jorden och uppe på, försökte ta bort all jord i en och la i helt ny jord (köpt på säck) sådde men de kom dit i alla fall, jag har bara kalk stens singel runt alla lådor och lådorna är i höft höjd hur kan det vara möjligt att de kommer dit ? Och hur får jag bukt med dessa marodörer ?
Gossen Ruda
31-08-2010, 08:59
Låter som ungdjur av åkersnigel eller ängssnigel. Enda möjligheten är nog de olika snigelmedlen med järnfosfat som finns att köpa. De påverkar inte växterna negativt så du kan med gott samvete bekämpa bland grönsakerna.
klintberg
01-09-2010, 19:39
ok, är det sådana där kulor som de äter av blir mätta och sen svälter i ihjäl?
Gossen Ruda
02-09-2010, 09:11
CITAT (klintberg @ 01-09-2010, 20:39)

ok, är det sådana där kulor som de äter av blir mätta och sen svälter i ihjäl?
Japp.
Jag har hällt all kaffesump i jordgubbslanden och vissa rabatter, i just dom har jag haft snigelfritt i år men inte på övriga ställen så nästa år ska det strös kaffesump till alla rabatterna.
klintberg
02-09-2010, 20:28
Tack för tipset , bra med ekologiska sätt. kaffe sump är ju gratis också, de där kulorna kostar ganska mycket har jag sett.
Gossen Ruda
02-09-2010, 22:01
Den metoden är inget för mig, jag dricker inte kaffe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.