Full version: Insektsår i år ?
Jan af Lisö
Jag undrar om bara jag har extra mycket problem med insektsskador på min frukt i år: De flesta av mina plommon (Jubileum, RCd'O) är angripna av plommonvecklaren, de flesta av mina äpplen av äppelvecklaren (kanske rönnbärsmal, men jag tror att det är äppelvecklaren). Dessutom monilla på ovanligt många plommon.

Så, är det ett ovanligt "insektsår" i år, eller bara hos mig ?

Dessutom så förstör getingar många av nästan mogna frukter och bär.....
DykUnderYtan
Nu har vi inte fått några plommon i år men på växterna i trädgården har jag sett mycket större skador från insekter och ohyra i år än de senaste två åren. Så här verkar det i alla fall vara ett insektsår...
anki/ronninge
hos mig har även plommonen blivit extra angripna i år. (victoria)
även mitt äppel träd 'Transparante blanche' är åxå extra angripet i år.. suck

Solstorm
Ser ut som det blir mycket mask i mina äpplen i år, men så är det ju vissa år.
Gossen Ruda
Det är inte så mycket rönnbär i år och då drabbas äpplena svårt av rönnbärsmalen.
Solstorm
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2010, 10:59) *
Det är inte så mycket rönnbär i år och då drabbas äpplena svårt av rönnbärsmalen.

Förra året var det mycket rönnbär och vi fick en hemskevinter. Lite rönnbär i år, hoppas hoppas att det stämmer och vi får en kort och mild vinter.
fuchsian
Hos mig är det rätt så rent, förrutom den invasionen mitt på sommaren av de små, runda och svarta eländen som till slut tog död på min blommande sommalmalva. Som tur var, låg den inte ihop el. närheten av andra växter.
En Odlare gav mig tipset att köpa ett medel att spraya på, det hette Provado och såg att den fanns också som stavar att stoppa i jorden, men nu är det nog för sent och jag är ohyrefri (har inget hittat ännu).

Jag fattade så att man vid vårplantering lägger provado-pinnar i krukan? Har jag fattat rätt? ...fuchian...
anki/ronninge
hm små svata runda? menar du löss? isåfall hade jag minimalt med löss i sommar..
CITAT (fuchian @ 31-08-2010, 11:16) *
Hos mig är det rätt så rent, förrutom den invasionen mitt på sommaren av de små, runda och svarta eländen som till slut tog död på min blommande sommalmalva. Som tur var, låg den inte ihop el. närheten av andra växter.
En Odlare gav mig tipset att köpa ett medel att spraya på, det hette Provado och såg att den fanns också som stavar att stoppa i jorden, men nu är det nog för sent och jag är ohyrefri (har inget hittat ännu).

Jag fattade så att man vid vårplantering lägger provado-pinnar i krukan? Har jag fattat rätt? ...fuchian...

Labrat
Japp.. verkligen insektsår.. får inte ett enda äpple som går att äta.. tror jag har drabbats av rönnbärsmal (har massor m rönnbärsträd runt om tomten, men inte ett enda rönnbär...) som gett sig på mina äpplen... och om inte det vore nog så förstör getingarna de mogna äpplena oxå angry.gif
Plommon däremot har vi en del och utan angrepp, men är körsbärsplommon så de kanske inte är så känsliga som "vanliga" plommon...
Peztis
Mycket äpplen men knappt några plommon. MASSOR med kryp av allehanda slag, dock! Har aldrig varit med om maken så många bärfisar och vinbergssnäckor!
Samt så klart getingar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon