Solstorm
Jag har ett Reine Claude d'Oullins som planterades för flera år sedan. Det har stått på en del av tomten som har slyat igen av ask och hägg och jag har inte haft koll på trädet. Förra året röjde vi massa sly där och plommonträdet var ingen rolig syn. Roten som det ympats på har skjutit grenar som är stora stammar och som bär frukt i år. blush.gif

Jag kommer att såga ner de stammarna nu, jag antar att september är en bra tid för det. Det kommer ju att bli stora snittytor. Ska jag vaxa dem eller göra något för att skydda dem?

Jag som älskar plommon, hur sjutton kunde jag glömma bort ett plommonträd blush.gif
buffy
Enligt moderna rön är det bättre att inte använda ympvax på beskurna grenar utan låta trädet läka själv. Vi beskar ett vildvuxet victoriaplommonträd som mest bestod av grenar från grundstammen, grova som underarmar där vi sågade av dem. Det blev mkt bra, vi slapp alla de små hopplösa plommonen som inte var goda och som bara ramlade ner i drivor, och vi fick många stora och fina Victoriaplommon ist för ca 5 st/år.
Solstorm
Tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon