Ingrid Zon3
Hur gör ni med era pallkragar på hösten, tömmer ni dem?

Vi har två pallkragar på landet, en med kryddor, varav en hel del fleråriga, och en med smulgubbar. Jag har tagit för givet att man låter alltihop stå kvar, men mannen i mitt liv tycker att man ska ta in kragarna. Men hur gör man då med växterna?
Solstorm
Tar absolut inte in dem, de får allt stå kvar.
Margith
Varför tycker han att man ska ta in dem? confused.gif

Självklart får de stå kvar smile.gif
Garden bliss
Växterna kanske fryser lättare i pallkragar?
Pickadoll
De får stå kvar. Jag ska odla vitlök i mina, sätts ju på senhösten.
ingrid fuxwall
Det beror säkert på hur man odlar i sina pallkragar, gör man som jag tar man in dem - då håller de säkert längre också
Taraxacum
Jag tar inte in dem. Ibland har jag grävt ur en del jord och lagt den i mina "vanliga" grönsaksland, för att sedan till våren åter göra en blandning där jag varvar halvt nerbruten trädgårdskompost och hushållskompost, påsar av kogödsel, barkmull och billig plantjord. Några nävar hönsgödsel, benmjöl och/eller algomin. Allt utifrånhur det passar mig tidsmässigt och vad jag har för tankar om nästa säsong och jordens kondition. Jag har två våningar pallkragar, men där jag odlarmorötter, har jag tre. Just den tredje flyttar jag till olika platser vart år med tanke på att morötterna ska få nu plats i odlingsföljden.

Jag har en rätt så arbetskrävande trädgård. Det innebär att det för mig är nödvändigt att försöka finna enkla sätt att sköta odlingarna. För mig är det viktigare att det faktiskt växer bra än att det ser välstädat ut "för syns skull". Ogräs läggs om möjligt att kompostera på jorden direkt. Komposter anläggs lite här och var beroende på närhet till komposterbart avfall. Täckodling i kombination med ytkompostering etc.
Red Top
Jag tar inte heller in mina. Jag har kryddväxter i en och sår perenner i någon, övervintrar en del nya plantor i en annan osv.
Ingrid Zon3
Tack för alla svar, vad glad jag blir för dem!

CITAT (ingrid fuxwall @ 02-09-2010, 20:59) *
Det beror säkert på hur man odlar i sina pallkragar, gör man som jag tar man in dem - då håller de säkert längre också

Hur odlar du?
ingrid fuxwall
CITAT (Ingrid Zon3 @ 03-09-2010, 20:03) *
Tack för alla svar, vad glad jag blir för dem!
Hur odlar du?

Jag har bara ettåringar i pallkragarna - sallad, persilja och lök och så flyttar jag pallkragarna varje år - typ jordförbättring i grönsakslandet. Eftersom jag bottnar med halvbrunnen kompost och sedan fyller på med påsjord/gödsel.

I år ska jag använda en pallkrage till de överblivna frösådderna men då sätter jag pallkragen någon annan stans - grönsakslandet ska fräsas till våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon