fuchsian
Hej,

Tänkte fråga er om ni vet varifrån skulle jag få tag i den äkta Finska rosen.? Har åkt runt här hos mig, men det finns inte, eller har tagit slut.
Kan det vara så att den ska planteras tidigare nu på hösten?
Eller är det bättre på våren?
Tacksam om svar.
..fuchian...
MissB
Har sett på tradera, tex här: http://www.tradera.com/auction/viewitempag...x?aid=117434181
Margith
Rosens vetenskapliga namn är Rosa pimpinellifolia 'Plena' enl mig. OM den nu inte har bytt namn. SKUD säger, i första hand, Rosa spinosissima.
Hittar du den någonstans då?

När den ska planteras beror på var du bor. Det här är en ros som galant klarar zon 7, men vi vårplanterar helst. Bor du längre söderut kanske höstplantering är bättre?
fuchsian
CITAT (Margith @ 31-08-2010, 14:11) *
Rosens vetenskapliga namn är Rosa pimpinellifolia 'Plena' enl mig. OM den nu inte har bytt namn. SKUD säger, i första hand, Rosa spinosissima.
Hittar du den någonstans då?

När den ska planteras beror på var du bor. Det här är en ros som galant klarar zon 7, men vi vårplanterar helst. Bor du längre söderut kanske höstplantering är bättre?

Tack till er båda,

Ska söka på dessa ställen som jag fick hänvisning till. Jag bor mellan Sthm-Malmö, men jag kan med fördel vänta på den till våren om jag nu inte snabbt hittar en planta. ska bara skriva av hela namnet ifall vi åker neråt mot skåne snart.
Då var det ett beskymmer mindre, tack för svaren, det uppskattar jag. ........fuchian...
stanwell
Finlands vita ros (pimpinellifolia plena) finns på Flora Linnea i Helsingborg. 042-327799 alt www.floralinnea.com
sqrulan
Många har den men ingen vill dela med sig till dej för du har ett så dåligt rykte! Sorry! Fattar du nu varför ingen svarar? Du har bränt dina ljus i båda ändarna. Jag kan kanske förstå att du ville komma tillbaka efter att du blev .....!!
Men vem kan lita på dej, du visar inga bilder och vi på forumet får ingen känsla för dej????
Suz
CITAT (sqrulan @ 31-08-2010, 23:41) *
Många har den men ingen vill dela med sig till dej för du har ett så dåligt rykte! Sorry! Fattar du nu varför ingen svarar? Du har bränt dina ljus i båda ändarna. Jag kan kanske förstå att du ville komma tillbaka efter att du blev .....!!
Men vem kan lita på dej, du visar inga bilder och vi på forumet får ingen känsla för dej????

Det där var väl ganska onödigt....
MissB

?? Vad är det som pågår i det här forumet egentligen? Är ganska ny och har inte varit så delaktig i diskussioner, har mest ställt lite frågor om odling och så, men sånt här får en ju att inte vilja återkomma. Är vi inte alla vuxna människor?
silos

Men Sqrulan då,NU är du riktigt elak och borde skämmas!!!!!!!

I min barndom kallades dessa rosor för Juhannus ruusu=Midsommarrosen.

CITAT (MissB @ 01-09-2010, 07:30) *
?? Vad är det som pågår i det här forumet egentligen? Är ganska ny och har inte varit så delaktig i diskussioner, har mest ställt lite frågor om odling och så, men sånt här får en ju att inte vilja återkomma. Är vi inte alla vuxna människor?

Här pågår häxjakt på Fuchian! ranting.gif
MissB
CITAT (silos @ 01-09-2010, 09:24) *
Men Sqrulan då,NU är du riktigt elak och borde skämmas!!!!!!!

I min barndom kallades dessa rosor för Juhannus ruusu=Midsommarrosen.
Här pågår häxjakt på Fuchian! ranting.gif

Tråkigt om det är så!
fuchsian
Tackar för råden,
till; Miss B, Margith och Stanwell

Tack så hemskt mycket för Er hjälp, nu har jag flera möjligheter att skicka efter den om den kan planteras nu i höst eller till våren.
Jag är inte ute och "tigger" gratisplantor, som vissa har fått för sig och ang. mina andra frågor om min vinranka, mini-kiwi och klematis har jag redan fått.

Endast denna ros hade jag kvar att fråga om, lite hittehjälp bara och jag skriver inte på deras sk. bråktrådar utan detta är en normal fråga, vilken som helst, så tack för hjälpen, blev så glad att hitta den.
Det finns vissa som vill endast bråka och förstöra för mig, men det har jag lagt bakom mig, så få se hur länge de orkar med att jaga mig. de har inte vuxit upp ännu, utan leker i sandlådan, tyvärr.
Bry er inte om annat, jag har frågat och fått svar, så allt annat hör inte hit...... tummenupp.gif ..fuchian...
fuchsian
Stort tack till alla som hjälpte mig med att hitta den finska rosen.

jiiiipppiiii --- nu är den bestäld! vad glad jag blev! till er som hjälpte mig smiley_small_hug.gif ..fuchian..
fuchsian

Sqrulan,

Letar du efter bråk, i så fall är du på fel avd. Sorry!

Du har en mening, men den kan du inte lägga på resten av forumsmedlemmar, var och en får tycka vad den vill, eller hur?
Mina ljus brinner klara och rena, oroa dig inte för det och glorian sitter bra.

Jag får svar på mina frågor, ALLA dom frågorna som jag har frågat och att gå med elakt förtal till alla i forum blir endast ett stort förlust för dig själv, arr du inte fattar det innan du sågar av grenen du sitter på att den ramlar ner.

Det är enbart min egen sak om jag vill visa bilder och har inget behov av att få/vill inte att ge ut något.
Det får bli var och ens ensak att svara eller inte svara på mina frågor, jag är inte enbart beroende av forumet om jag vill verkligen få ett svar, söker jag det på annat håll.
Din sk. "häxjakt" sjunger nu på sista versen, mej rör det inte mera. ....fuchian..
sqrulan
g.gif Inte visste jag att du var en häxa??? Förlåt då!
fuchsian
Ursäkten godkännes med knappa marginaler. ....fuchian....
fuchsian

Jo, men du om du vill få en känsla av mig så kan jag skicka en bild till dig,
Välj motiv????. Det är ju enbart du ensam som håller på och trakasserar mig. Jag stannar här så länge jag vill och en sak, jag är jävligt långsint av mig, glöm inte det i fortsättningen! ..fuchian....
malcolm
För någon månad sedan fanns Finlands vita ros att köpa hos Coop Forum, 89:- för ett exemplar, skall själv köpa i vår.

[attachment=54614:Rivasros.JPG]
fuchsian
Malcolm,

Tack för tippset. Hos hos på Coop fanns den inte och ingen viste nada.... Jag får den på ett pra pris och den kommer först i nästa månad, för att den växer fortfarande, så han försäljarn gav mig enkla anvisningar för plantering, samt att den är färdigklippt när jag får den.

Jag håller på att plantera lökar, hade så lite förra våren, tyvärr, men nu ska det blomma. Billigast är dom på ex. Netto, om du vill bara kosta på dig lite och billigt. de funkar, har köpt därifrån innan, men denna gången åkte jag till Blomsterhuset och valde ut det jag hade tänkt mig, men det fattas lite till, så har han lovat att följa med.
Jag blev sååå himla glad för det rosköpet, det lever jag länge på.
En del lökar sätter jag ytterligare i vårkrukor, lagom sen att plantera en sommarblomma uppepå. Löken kommer igen år efter år.
Du såg nog att det gick åt helsota för min del med dessa diskussioner, jag vet ju så lite om den biten, men jag är glad att jag har min make kvar och att han har tänkt längre än så.
Ensam vill han inte bli, sa att han kommer efter mig om jag dör. usch, vilket samtalsämne.

Jag hoppas att du inte tog illa vid igår kväll, Jag är mycket medveten hur du har det och där var inte läge till mer pers. åsikter. ...fuchian....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon