Suz
Hej!
Ja givertvis har min fina Klematis i kruka åkt på mjöldagg.....

Nu är det ju snart höst så kan den klara sig eller ska jag behandla den med mjölkvatten eller har någon något annat tips??
Att ta bort det som är angripet är kört kan jag säga för nästan hela växten är full!
Det sitter inte på bladen utan på själva "stammen".
Och fort som tusingen har det gått!

Är så tröttsamt med det här....vad kommer det utav egentligen??

Edit, förklarade lite mer
octachoron
Vissa sorters klematis drabbas ofta av mjöldagg, t ex 'Rooguchi'. Då kan man inte göra så mycket men för andra sorters klematis är min erfarenhet att när de är stressade som t ex när de växer i (för liten) kruka så får de lätt mjöldagg.

Jag brukar inte bry mig så mycket om mjöldagg på hösten utan låter det vara.

abbbe
CITAT (Suz @ 31-08-2010, 17:30) *
Hej!
Ja givertvis har min fina Klematis i kruka åkt på mjöldagg.....

Nu är det ju snart höst så kan den klara sig eller ska jag behandla den med mjölkvatten eller har någon något annat tips??
Att ta bort det som är angripet är kört kan jag säga för nästan hela växten är full!
Det sitter inte på bladen utan på själva "stammen".
Och fort som tusingen har det gått!

Är så tröttsamt med det här....vad kommer det utav egentligen??

Edit, förklarade lite mer

Ja, man ka säga att det är kört om hela plantan är full av mjöldagg - så här sent på säsongen är det väl bäst att njuta med mjöldaggen på då.
Anledningen är att plantan blir snabbare torr när den växer i kruka då jorden torkar ut snabbare, vilket gynnar mjöldaggen.
Men vadå? Inget vitt "puder" på bladen?
Bassam
Hej

Vi kan bekämpa mjöldaggen genom att ta bort alla skadad delar sen vi kan spreja dom på medel som innehåller Svavel.

H:Bassam
Finn Klematis
Hej!

Ni kan själv tillverka ett bra medel mot mögel.
8 l. vatten 2 l. lättmjölk 1 flaska Attamon.
Obs. Måste användas i förebyggande syfte.

Finn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon