|
Full version: "Vinkorkfråga"
Hej! När jag var på Sardinien i somras fick jag dessa i present av familjen därnere. De är verkligen kanon, håller tätt och de är mycket snyggare och praktiskare att sätta dessa i vinflaskan när inte allt går åt i stället för en gammal torr och ibland smulig kork. Nu är min fråga om någon av er sett dessa här hemma (eller liknande) och var i sådana fall? Jag skulle gärna vilja ha några flera som jag kan ge bort! [attachment=54586:DSC_0519.JPG]
Jag tror att jag såg något i den stilen på Noramarken i helgen. Så om du har någon marknad i närheten kan det vara en bra idé att kolla lite extra. Man hittar allt möjligt spännande på en marknad.
Kanske där de säljer vinsater man gör själv.
CITAT (EsterM @ 31-08-2010, 18:02)  Jag tror att jag såg något i den stilen på Noramarken i helgen. Så om du har någon marknad i närheten kan det vara en bra idé att kolla lite extra. Man hittar allt möjligt spännande på en marknad.  Tack för ditt svar! Dessvärre är jag sällan på marknader....men jag vet, av de få gånger jag varit på sådana, att man kan hitta alla olika sorters nödvändiga och onödvändiga saker  CITAT (Alba @ 31-08-2010, 18:03)  Kanske där de säljer vinsater man gör själv. Tack för tipset! Det ska jag kolla upp!!
Kryddan03
31-08-2010, 18:35
Sådana där tycker jag mig känna igen från 70-talet. Har för mig att mamma och mormor hade något liknande. Vilken bra påminnelse! Om du hittar några får du gärna tala om var.
CITAT (Kryddan03 @ 31-08-2010, 19:35)  Sådana där tycker jag mig känna igen från 70-talet. Har för mig att mamma och mormor hade något liknande. Vilken bra påminnelse! Om du hittar några får du gärna tala om var.  Jag hade aldrig sett dessa eller liknande tidigare men att du säger att de fanns förr ger en liten smula hopp att jag kanske ska hitta dem igen. Dock är jag inte ute efter begagnade! Jag hojtar till om jag hittar dem på egen hand. Kommer någon med tips här ser du ju det! Stort tack för din info!! Edit, om din mamma och mormor hade sådana bekräftar ju bara att det var bättre förr...eller de hade i alla fall en massa fiffiga saker förr
Kryddan03
31-08-2010, 18:48
CITAT (Suz @ 31-08-2010, 19:41)  Jag hade aldrig sett dessa eller liknande tidigare men att du säger att de fanns förr ger en liten smula hopp att jag kanske ska hitta dem igen. Dock är jag inte ute efter begagnade! Jag hojtar till om jag hittar dem på egen hand. Kommer någon med tips här ser du ju det! Stort tack för din info!! Edit, om din mamma och mormor hade sådana bekräftar ju bara att det var bättre förr...eller de hade i alla fall en massa fiffiga saker förr  Nej, jag skulle inte heller vilja ha begagnade. Är lite känslig för husgeråd man inte vet var de har varit, så att säga.  Jag kan tänka mig att de köpte dem i "vanliga" affären där jag är uppväxt. Fast på den tiden var livsmedelsaffärer på landet mer som lanthandlar d v s med allt från gräsklipparbensin och fiskedrag till badbollar och riktig chark.  Jättebra om du hojtar till. Jag håller koll på tråden.
Whiskuchi
31-08-2010, 19:02
Jag har snarlika, minns inte var jag köpte dem men det var förmodligen i någon "allt i lådan 10 kr"-låda eller liknande. De är bra men vinflaskor blir så höga så de inte alltid får plats i kylskåpet.
Whiskuchi
31-08-2010, 19:08
CITAT (Whiskuchi @ 31-08-2010, 20:02)  Jag har snarlika, minns inte var jag köpte dem men det var förmodligen i någon "allt i lådan 10 kr"-låda eller liknande. De är bra men vinflaskor blir så höga så de inte alltid får plats i kylskåpet. Då ska jag kika i de lådorna när jag ser dem! Tack!! Fast dessa är täta...jag kan lägga flaskan ner utan att de läcker till och med. Å andra sidan kan man ha flaskan i rumstemp ett eller två dygn utan att vinet blir förstört....säger min sambo....
malcolm
01-09-2010, 13:01
Teknikmagasinet:
Art.nr: 660468 29.90 kr
[attachment=54611:660468.jpeg]
Aqvakul
01-09-2010, 13:04
CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 14:01)  Teknikmagasinet:
[attachment=54611:660468.jpeg] Häftig, vill ha!
malcolm
01-09-2010, 13:14
CITAT (Suz @ 31-08-2010, 20:08)  Å andra sidan kan man ha flaskan i rumstemp ett eller två dygn utan att vinet blir förstört....säger min sambo.... Vin håller betydligt längre än vad många tror fast det är kanske en ursäkt för att få dricka upp alltsammans som vissa hävdar att det blir förstört. Jag brukar pula ner en tuss Glad Pack i flaskhalsen och ställa flaskan i kylen, håller gott och väl i en vecka.
CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 14:14)  Vin håller betydligt längre än vad många tror fast det är kanske en ursäkt för att få dricka upp alltsammans som vissa hävdar att det blir förstört. Jag brukar pula ner en tuss Glad Pack i flaskhalsen och ställa flaskan i kylen, håller gott och väl i en vecka.  Ja det skulle jag också ha gjort om jag fick bestämma ...fast karl här hemma är så kinkig med viner. Själv dricker jag nästan vilket vin som helst och fick jag välja blir det inga slattar alls över  CITAT (Whiskuchi @ 31-08-2010, 20:08)   Happyman  Undrar vad mannen skulle säga om jag satte en sån i flaskan  CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 14:01)  Teknikmagasinet:
[attachment=54611:660468.jpeg] Kanon, tack Malcolm! Den där blir suverän åt sonen som en extraklapp i jul!!
malcolm
01-09-2010, 18:59
CITAT (Suz @ 01-09-2010, 15:33)  Ja det skulle jag också ha gjort om jag fick bestämma ...fast karl här hemma är så kinkig med viner. Själv dricker jag nästan vilket vin som helst och fick jag välja blir det inga slattar alls över  Happyman  Undrar vad mannen skulle säga om jag satte en sån i flaskan  Kanon, tack Malcolm! Den där blir suverän åt sonen som en extraklapp i jul!! Så lite så och du bor ju nära till Teknikmagasinet också vad jag förstått eftersom vi bor i "samma" område.
Korken på första bilden verkar bra - den är som gängad. Den borde ju hålla riktigt tätt då.
Personligen skulle jag rekomdera Vaccpumpen den finns på tex på Duka eller andra heminredningsaffärer,rödvin ska aldrig sparas till nästa dag, men däremot vitt vin kan man ha i kylen en vecka med skruvkorkMed den här Vacumpumpen kan man spara både rödvin o vitvin om man bara vill ta ett glas eller två i en vecka men då ska man pumpa ut luften direkt,rött vin blir lätt kontaminerat av syre och tappar sin bouke;)
Whiskuchi
09-11-2010, 16:53
Jag köpte en flaska Blossa-glögg (lingon) idag och den hade en jättesmidig kork, dock av vanlig kork och trä så den lär torka med tiden.
CITAT (Whiskuchi @ 09-11-2010, 16:53)  Jag köpte en flaska Blossa-glögg (lingon) idag och den hade en jättesmidig kork, dock av vanlig kork och trä så den lär torka med tiden. Blossa lingon....det lät spännande! Har du smakat den?
Whiskuchi
09-11-2010, 17:40
CITAT (Suz @ 09-11-2010, 17:18)  Blossa lingon....det lät spännande! Har du smakat den? Inte än, tänkte prova i kväll
ninnisky
09-11-2010, 18:29
CITAT (malcolm @ 01-09-2010, 13:01)  Teknikmagasinet:
[attachment=54611:660468.jpeg] Vill också ha !!- passerar ett Teknimagasinet på väg till gympan i morgon,
CITAT (Whiskuchi @ 09-11-2010, 17:40)  Inte än, tänkte prova i kväll  Var den god??
Jag har den där Vaccu-pumpen, haft den i snart 20 år och den är faktiskt riktigt bra! Eller i alla fall är korkarna bra, jag brukar trycka i en kork och sedan suga ur luften med munnen (går fortare än med pumpen som jag annars måste rota efter i lådan).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|