Har någon ett förslag på vad jag skulle kunna ha i min ampel tillsammans med en murgröna? Jag har en inglasad söderbalkong och har haft murgrönan i den året om och den har trivts och trivs fortfarande bra. På sommaren har jag (försökt) piffa till ampeln med en hänglobelia och förutom den första, som blommade oavbrutet hela sommaren, hösten och vintern(!) fram tills nästa vår då den på försommaren dog pga slarv med vattningen, har de efterkommande lobeliorna dragit på sig spinn och gått hädan. Balkongglasen är öppna hela sommaren pga värmen så att växterna har "frisk luft" och jag har även tunna gardiner på balkongen för att mildra den starka solen/värmen. Murgönan har egen kruka i ampeln så den har inte "konkurrerat" med gästväxten och murgrönan har som sagt trivts bra. Finns det någon växt som man kunde ha tillsammans med murgrönan för att "piffa upp" ampeln och som kanske kunde klara av att vara året runt i ampeln? Kanske t o m en blommande växt? Temperaturen brukar inte, på vanliga vintrar, bli särskilt mycket under 0 grader (förra vintern vardock undantag...) utan stannar på några enstaka minusgrader. Eller alternativ på sommaren till lobelian som en blommande växt (kanske t o m med blåa blommor som jag har förkärlek för...

) som inte får spinn så lätt?
För övrigt undrar jag just varifrån spinn kommer? Har förra året och i år försökt med att odla persilja på balkongen i kruka vilket tidigare funkat alldeles ypperligt. Men inte de senaste två åren då spinn angripit även persiljan!
Balkonghälsningar från en glad amatör