Fjällroosens
31-08-2010, 18:19
Har jag fått sorkar som äter upp mina morötter?? I våras var det mina tulpanlökar som plötsligt låg uppe på jorden och var halvt uppätna. Sen blev det jordgubbarna som försvann, och nu morötterna. På morötterna är det gnagt uppe vid jordytan och en liten bit ner. Jag har jordgubbarna och morötterna i pallkragar, hur ska jag få bort sorken (om det nu är det)???
Garden bliss
31-08-2010, 21:27
Nåt nät i botten på pallkragarna? Kan kycklingnät funka?
morris1000
31-08-2010, 22:27
Jag har haft liknande skador på morötterna, och det har varit mördarsniglar (och ev vinbergssnäckor) som ätit. Dom ligger som en slemmig halsduk runt blasten och mumsar sig neråt i moroten.
Blomfrun
31-08-2010, 23:16
Jag har själv haft angrepp av sork på bl.a. morötter och jordgubbar och skadorna låter som om det kan vara sorkangrepp. Vi har tidvis haft stora problem med detta men vi har använt kycklingnät till alla träd vi planterat och i övrigt använder vi kattsanden från katternas låda och stoppar ner där vi ser sorkgångar. Det fungerar bra. Annars finns det en slags keramikkulor med citronella som fungerar jättebra. Brukar finnas på handelsträdgårdar. Ett annat alternativ är att odla äkta kattmynta, Nepeta catari, tillsammans med grönsakerna.
Fjällroosens
01-09-2010, 18:57
Det är tack och lov inte mördarsniglar, jag bor i zon 8 och dessa har inte kommit hit (än). Jag kollade idag och man ser att det ligger "flis" av morötter runt om så det är nog sork. Men jag ser inga gångar, dom kanske inte bor just där men har hittat till lunchbuffen. Jag ska sätta ut råttfällor i landet tills jag kommer till en handelsträdgård och kan testa det du skrev om blomfrun. Men visst är det irritersamt
Jag har stuga utanför Umeå (zon 5-6) och har massor av sork. Dessa gör vissa gångar för att gömma sig och ta sig in i bla växthuset. Men den mesta skada de gör hos mig är att de äter upp både det ena och andra ovan mark. Sallad blir aldrig något, humle har gått lite så där (hade 5-6 plantor, 2 kvar numera) och rödbetor och morötterna får blasten avgnagd.
Mitt bästa råd är att fylla på förrådet av musfällor. Lämpligt bete är tex jordnötssmör. Jag brukar sedan piffa till det med solrosfrön.
Fångar man sedan några odjur vet man ju vad det är för typer man har att göra med ...
Om det är sork så borde du ha en del hål i marken intill eller inte långt ifrån där de har kalasat.
Sorkar är rätt skygga och gillar inte att vara ovanjord mer än vad de måste.
Som nämnts ovan, beta en fälla och se vad som fastnar.
Korv är det som funkar bäst här, tycker jag. Jordnötssmör sa även han på Anticimex men korv var bättre tyckte jag...
Snöflinga
26-09-2010, 16:25
Sorkar lär inte gilla bondbönor läste jag någonstans. Lägg även bondbönor i sorkhålen så flyttar de. Kanske värt att prova
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.