Anastelle
Hej!

Vi bor utanför Nynäshamn (zon 4) och ska anlägga en cirka 50 meter lång häck mot en väg vid vårt nyinköpta sommarställe. Huset är från 1850 så vill ha nåt som passar, en friväxande buske som helst ska bli 3 meter+ och bli tät och ge insynsskydd snabbt. Jorden är mycket lerig, vi gräver ut ett dike nu då det är väldigt blött och tänkte lägga ner dräneringsrör och lägga växtduk över för att få bort den värsta leran. Tänkte sen plantera i diket. Tänkte blanda ut jorden med grus och gräsklipp för att få lite struktur och mindre lerjord. Är det en bra idé? Häcken kommer att stå i sol/halvskugga, det kommer inte att blåsa. Det finns gott om plats åt båda hållen för en bred häck. Växter som trivs i närheten är syren, paradisbuske, vilda nyponrosor, äppleträd och korallkornell.

Dessa alternativ har vi:

1 Rosor! Har hittat en som heter pimpinella poppius som ser underbar ut. Hur snabbt går den att få upp ordentligt i höjd och bredd? Finns det några snabbväxande rosenbuskar som blir 2 meter plus?

2 Syrener. Oroar mig lite för att de är för långsamtväxande och att de blir risiga nertill.

3 Köpa häggmispelplantor. Barrotade? Eller kan man komma över krukodlade för cirka 30 kronor plantan? Vardå? Postorder? Här står valet mellan spicata och lamarckii. Jag är mest inne på lamarckii eftersom jag fått för mig att den blir tätare och bredare.

Kan man blanda rosor och tex häggmispel? För att få den tät och kanske lite livligare.

[attachment=54596:dbfile_024.jpg]
Så här ser det ut hos mig. Bilden är tagen från vägen och häcken ska alltså löpa längs med nedre delen av bilden, parallellt med huset.

Var hittar jag större mängder plantor den när jag väl bestämmer mig? Blir väl minst 100 plantor så köper gärna från någon större leverantör som kan ge bra pris. Finns det?

Tusen tack på förhand
Kajsa
Varför inte välja rosor som blommar hela sommaren och hösten istället. Köp tuffa rosor som inte fryser ner annars blir man evigt besviken och att dom är friska, en häck bör man ställa extra stora krav på.
Rugosa rosor är bra till häckar, finns många att välja på och dom är mest friska, och tål kyla.
Några förslag

Lac Majeau, Kanada rugosa blir ca 2.5 x 2.5 m, doftar starkt, får nypon, blommar till sena hösten, frisk, zon 7.

Hansa, blir en stor buske ca 2 m eller mer, doftar gott, blommar till hösten, zon 8

Louise Bugnet, Kanada, rugosa om du kan nöja dig med ca 2 m, doftar starkt och kryddigt, alltid frisk och blommar om, zon 7. Vackert röda knoppar.

John Cabot, Kanadaros blir ca 3 x 2 m, växer upprätt, blommar om, zon 6, doftar en del.

Theresé Bugnet, Kanada rugosa, doftar kryddigt, blommar om, ca 2 m, zon 6, alltid frisk.

Det finns många fler rosor du kan välja mellan, det viktiga är att dom inte fryser ner, jorden kan du förbättra så den inte blir så tung.
Flora Linnea och Rosenposten säljer rosor över nätet dit kan du meila och fråga om förslag och priser, kanske har dom bara en del rosor som dom säljer som häckplantor.

Vi har syrener mot våra grannar på två sidor, om man klipper in dom 2 ggr/år första åren blir dom täta, men låter man dom bara växa på blir dom glesa nertill och fula.

Blanda rosor med buskar tror jag inte på, blir rörigt ! Rosorna Louise Bugnet och Theresé Bugnet kan du blanda, lika höga och växer upprätt, rosa och vitt.
Men blir det inte väldigt dyrt med så många rosplator som 100 st även om dom är små ?
Kan du nöja dig med 2 m höga rosor finns mera att välja på.
Anastelle
Åh tack! Vilka fina rosor. Blir onekligen väldigt sugen bör sägas... wink.gif
Hur snabba är rosor? Hur många år tar det att komma upp i höjd? Jag har inte riktigt koll på rosors växtsätt, binder man upp dom eller växer de själva på höjden?
Dum fråga kanske, men jag har noll koll på rosor. Tyvärr.

Tusen tack för alla fina tips, jättebra!!!
Kajsa
Det tar nog ca 3 - 4 år innan rosen blir ca 2 - 3 m du behöver inga stöd, dom klarar sig själva och grenarna blir kraftiga med åren. En vanlig häck tar lika lång tid för du köper små plantor.
Det beror också på vilken zon man bor i, jorden, soligt läge, om man kan vattna, mm

Jag tittade på Rosenpostens hemsida och dom har en avd. som heter " häckplantor " av rosor men just nu kan man inte se sorterna, så skriv och fråga vad dom har. Inbillar mig att dom jag föreslog kanske inte alls finns att köpa utan andra rosbuskar, kanske Hansa då som är vanlig ?
www.rosenposten.dk
flouee
Jag har Louise Bugnet i en häck som planterades förra året. Jag har dock läst att hon blir ganska storkbent, så det kanske är finare att välja något mer buskigt om du ska ha en lång häck som du inte vill klippa ner med jämna mellanrum.
Dag
Den som mener at Louise Bugnet blit storkbeint, tar feil. Tvertimot, er det ikke mange
roser som forgreiner eg så godt som LB og blir en tett og lubben busk opp til 120 cm.
Jeg har den flere steder i min hage og kan ikke få fullrost denne vakre busken nok!
Søster Thérèse, kan bli litt høyere og kan ha en tendens til å bli litt storklbeint, men
det kommer an på hvordan man beskjærer busken. TB er kanskje vedens mest hardføre
remonterende rose.
Dag
Anastelle
Har nu beställt. Blev häggmispel runt tomtgränsen men en ordentlig Hansa-häck för att skilja av parkering och trädgård. Och jag kommer nog kanske stoppa in lite fler sorters rosor i den längan vad det lider, fick sån otrolig inspiration nu. Tusen tack för hjälpen!!!
Kajsa
Vi hoppas du blir nöjd med din häck ! Här en närbild av blomman, alltid en frisk ros.
Hansa får också stora orange/röda nypon, enligt Rosbibeln måtten 2 m x 1.8 m

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon