Full version: Ramadan
Meriona
Det var en artikel i tidningen när det började, men det är aldrig nåt ståhej när det slutar. Jo det är ett jäkla ståhej, men tydligen inte i tidningen. Är det slut för iår eller? confused.gif
Alba
Den är väl 1 månad - så det är nog 1-2 veckor kvar.
Aqvakul
Jag tror det håller på till 9 september...
Meriona
OK jag tänkte hälsa på en bekant, men då väntar jag till det är slut. Blir så tokig fika annars om bara jag mumsar på baklavan. smile.gif
Huggorm
Tänk på alla stackars muslimska pizzabagare vi har, dom får gå hungriga och lukta på nybakad pizza hela dagarna biggrin.gif
Gossen Ruda
Jag är splittrad, vet inte om jag skall tycka synd om dem eller om de får skylla sig själva. Det ÄR faktiskt ingen stor synd att strunta i fastan, mår man inte bra, är sjuk, för ung, för gammal eller liknande kan man mumsa på. Eller om man inte är muslim. biggrin.gif
Meriona
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2010, 21:37) *
Jag är splittrad, vet inte om jag skall tycka synd om dem eller om de får skylla sig själva. Det ÄR faktiskt ingen stor synd att strunta i fastan, mår man inte bra, är sjuk, för ung, för gammal eller liknande kan man mumsa på. Eller om man inte är muslim. biggrin.gif

Synd om? Det tycker de ju inte själva, det är ju bara vi andra som gör. De fastar ju för att bli påminda om hur fattiga har det, den tanken tycker jag inte är konstig alls. Dessutom är fastandet bara en del av ramadan, de skänker en hel del pengar just till fattiga också under just Ramadan. Att de inte får dricka vatten under de ljusa timmarna tycker jag dock är helidiotiskt, och det har jag talat om för min väninna, men hon vill ha det så. Hennes övriga familj fastar inte, mannen är inte tillräckligt troende , mamman är för sjuk och barnen för unga. Mannen tycker att hon ska låta bli eftersom hon blir så svag, men hon får såklart göra som hon vill. Ibland har hon nästan somnat över skrivbordet, men jag har petat på henne så har det gått en stund till. smile.gif

gnon49
Ja blir arbetet lidande så får man nog låta bli. Annars får väl var o en göra som den känner för. En ritual kan vara svår att ändra på.
Meriona
Jo men om man betänker att åtminstone min väninna aldrig sjukskriver sig för annat oavsett hur dålig hon är, så är några halvengagerade dagar ingenting att hänga upp sig på. smile.gif Jobbar man 120 % resten av året kan allt 80% duga en enda månad. smile.gif Oj de blir nog lite över till och med!
gnon49
CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:55) *
Jo men om man betänker att åtminstone min väninna aldrig sjukskriver sig för annat oavsett hur dålig hon är, så är några halvengagerade dagar ingenting att hänga upp sig på. smile.gif Jobbar man 120 % resten av året kan allt 80% duga en enda månad. smile.gif Oj de blir nog lite över till och med!

Nej, du har säkert rätt. Jag tänkte mer på arberten som kräver att man är alert. T.ex förare, sjukhuspersonal mm.ja, du förstår vad jag menar.
Huggorm
En muslim som har tex. ett hårt kroppsarbete får lov att äta lunch, reglerna är flexibla. Jag antar att det gäller även andra yrkesgrupper som känner att de behöver vara på topp
Meriona
Ja det hoppas jag att ni har rätti gnon och huggorm, men jag har tyvärr inget bra svar. _:
Anma
Jag var i Tunisien under ramadan för ett par år sedan. Jag satt och rökte i godan ro då det gick förbi två killar. De kommenterade att jag rökte under ramadan och jag svarade att jag inte är muslim. Då sa den ene att han just då funderade på att konvertera, för att få röka. Han skojade ju så klart, men ganska röksugen var han nog.
En kväll skulle vi äta precis vid solnedgången, vi fick vänta jättelänge på beställningen och när den väl kom saknade min sallad huvudingrediensen tonfisk. Restaurangägaren bad så mycket om ursäkt och sa att de just nu hade fest i köket, de fick äta för första gången den dagen. Vi bara skrattade och önskade dem smaklig måltid. Sen fick vi efterrätt på köpet.
Förutom dessa händelser som jag minns som lite roliga episoder från semestern, var det ingen större hit att semestra i ett muslimskt land mitt i ramadan. Besökte en mindre stad och allt var stängt på dagen. Inte så kul. Men nu har man lärt sig sitt misstag.
Sussie F-Flower
CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:23) *
OK jag tänkte hälsa på en bekant, men då väntar jag till det är slut. Blir så tokig fika annars om bara jag mumsar på baklavan. smile.gif

giggle.gif Vad menar du med det...?
Att du mumsar på "baklavan"??? confused.gif

Bakbenen??????
Huggorm
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-08-2010, 23:00) *
giggle.gif Vad menar du med det...?
Att du mumsar på "baklavan"??? confused.gif

Bakbenen??????

Kanske en sån här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baklava
ängsvädd
CITAT (Huggorm @ 31-08-2010, 23:08) *

Det verkar jättegott tongue.gif
Sussie F-Flower
Ja tummenupp.gif , det verkar såååå laugh.gif supergott att man skulle vilja prova själv.... flirting.gif

Ska nog söka reda på recepet... giggle.gif
silos
Jag hade muslimska grannar och de bjöd på kakor och oj oj oj så söta deras bakverk är!!!
netha
CITAT (Meriona @ 31-08-2010, 21:19) *
Det var en artikel i tidningen när det började, men det är aldrig nåt ståhej när det slutar. Jo det är ett jäkla ståhej, men tydligen inte i tidningen. Är det slut för iår eller? confused.gif

Aha ... fler som störs. Skrev just om mina nya grannar ... inte mycket nattro fick man. sad.gif
Gossen Ruda
CITAT (netha @ 01-09-2010, 09:20) *
Aha ... fler som störs. Skrev just om mina nya grannar ... inte mycket nattro fick man. sad.gif

Läste om det. Om syftet med ramadan är att tänka på de fattiga verkar det sjukt att ta igen dagens fasta på natten. Det är mycket som är knäppt inom islam.
Anma
Syftet har inget med fattigdom att göra. Man ska bli medveten om det gudomliga och frukta Allah.
Meriona
CITAT (Anma @ 01-09-2010, 10:57) *
Syftet har inget med fattigdom att göra. Man ska bli medveten om det gudomliga och frukta Allah.

Jaså så säger inte min väninna. Hon är kurd. Skulle det vara annorlunda i Irak och Iran där hon bott, än på andra ställen tro?
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 01-09-2010, 11:03) *
Jaså så säger inte min väninna. Hon är kurd. Skulle det vara annorlunda i Irak och Iran där hon bott, än på andra ställen tro?

Det finns förmodligen en uppsjö av olika fraktioner inom islam med olika tolkningar, ungefär som inom kristendomen. Lägg ner alltihop. biggrin.gif
Anma
Uttryckte mig lite väl bestämt, förlåt för det. En muslim jag känner var väldigt bestämd på att huvudsyftet inte var att tänka på de fattiga, han menade på det sättet att man skulle känna på hur det är att vara fattig och därför fasta.
Har läst på detta lite, finns flera syften. Det är mest i Sverige och andra rika länder som man säger att skälet är att påminnas om hur fattiga har det. Är man jättefattig redan verkar det ju meningslöst att påminnas om det. smile.gif

"All lov och pris tillkommer Allah. Vi prisar Honom och söker Hans hjälp och ber om Hans förlåtelse. Vi söker vår tillflykt hos Allah från det onda i våra själar och från det onda i våra handlingar. Den som Allah vägleder kan ingen leda vilse och den som Allah låter gå vilse kan ingen vägleda. Jag vittnar om att det inte finns någon gudom utom Allah – den Ende, som inte har någon vid sin sida – och jag vittnar om att Muhammed är Hans tjänare och sändebud.

Troende! Frukta Allah så som det åligger er att frukta Honom och underkasta er Hans vilja, innan döden överraskar er! Människor! Frukta er Herre som har skapat er av en enda själ och av denna har skapat dess make och låtit dessa två [föröka sig] och sprida sig [över jorden] i väldiga skaror av män och kvinnor. Frukta Allah i vars namn ni innerligt och enträget ber varandra [om hjälp], och [visa aktning för] de nära släktskapsbanden. Gud vakar över er. Troende! Frukta Allah, var rättframma [i ert tal] och håll er till sanningen; då skall Han hjälpa er att leva ett rättskaffens liv och ge er förlåtelse för era synder. Den som lyder Allah och lyder [Hans] Sändebud har uppnått en stor seger.

De bästa orden är Allahs ord och den bästa vägledningen är Muhammeds vägledning. Det mest onda är innovationen. Varje innovation är en irrlära (bid'ah), varje irrlära är en vilseledning och varje vilseledning är i Elden. "

"Fastan ska, förutom att den tillägnas Gud, också tillägnas de fattiga och medel-lösa i samhället. Att bjuda på mat och dela med sig av allt man kan tänkas av-vara till de fattiga är mycket bra. Ja, allt gott man gör under Ramadan är av en alldeles speciell betydelse, då det får sin särskilda belöning."
/.../
"Bara den som genomlevt Ramadan med kropp och själ, med sann ibada och tro, kommer att sträva efter att leva som en sann muslim fram till nästa Ramadan, då nästa tillfälle till försoning och förlåtelse erbjuds oss."

Klippt från IslamGuiden

Man kan tolka in flera syften med ramadan, men det stämmer att man ska tänka på de fattiga och ge dem mat och förnödenheter extra mycket under ramadan.
Rihane
Man får inte låta något gå genom munnen när solen är uppe under Ramadan. Sedan finns det ett förslag om att försiktigt bryta fastan med någon dadelblandning, gå och be och sedan äta. Men flertalet börjar vräka i sig maten direkt. Innan solen går upp så äter dom den sista måltiden. I exempelvis Egypten, som jag känner till, går det runt en snubbe genom samhällena och trummar och sjunger om att folk ska kliva upp och äta. Det görs förstås inte på turistorterna.

Om man bryter fastan en dag kan man bjuda någon på frukost(som måltiden efter solens nedgång kallas under fastan). Det innebär att i dukas upp långbord på gatorna till frukost där fattiga kan gå och äta gratis.(talar fortfarande om Egypten)

I slutet på Ramadan är det fest, "Eid" .
Eva i Skåne
Jag har hört från Turkiet om "oväsendet" att det går runt nån och bankar/trummar och tjoar när solen går ner och det är fritt fram att äta.

Oj, kollade just mail från dottern. Hon skriver t o m om en kanon som skjuts av när det är matdags.

Aqvakul
Då är vi m.a.o ganska förskonade här...
Meriona
Jösses Eva, kanoner! Hoppas att de inte sköt nån som slarvade bara. sweatingbullets.gif
netha
CITAT (Eva i Skåne @ 01-09-2010, 12:03) *
Jag har hört från Turkiet om "oväsendet" att det går runt nån och bankar/trummar och tjoar när solen går ner och det är fritt fram att äta.

Oj, kollade just mail från dottern. Hon skriver t o m om en kanon som skjuts av när det är matdags.

Tur att de inte går runt och tjoar och skjuter här. ohmy.gif fear.gif
Meriona
CITAT (netha @ 01-09-2010, 12:37) *
Tur att de inte går runt och tjoar och skjuter här. ohmy.gif fear.gif

Större risk att de skjuter mot taket än mot golvet, så om de bor ovanför dig, dina stolliga grannar, så klarar du dig i allafall från att bli skjuten. giggle.gif
Farbror Blå
Rätta mej om jag har fel:

under den här perioden fastar domhela dagen, dvs dricker inte ens.
Men på natten festar dom och har det bra,så natten blir som rena rama dan?
Anma
CITAT (Farbror Blå @ 01-09-2010, 14:19) *

rotfl.gif Precis så är det!
Gossen Ruda

Den ordvitsen torde rendera titeln Hedersgöteborgare. laugh.gif
gammelnalle

Gäller väl bara om man dricker RENAT???

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon