Sofflan
Jag har en ganska stor Sudaville som jag fick förra hösten. Jag har haft den inomhus tills i vår då den fick flytta ut i värmen. När jag fick den blommade den med massor vacka röda blommor. Men jag har tyvärr aldrig fått den att blomma om igen efter det. Trots att jag läst om den och den tydligen ska vara en ganska lätt blommad blomma. Nu har jag tänkt ta in den för vintern och samtidigt beskära den, som jag har läst att man ska göra. Tror ni den kommer blomma om jag skär ner den och "börjar om"?
Den har fått näring iblan, men inte så jätte ofta.
Tacksam för svar.
Mvh/Sophia
Alexander-VG-zon3
du behöver inte beskära den om du inte måste, dom utvecklas sakta så att beskära så lite som möjligt ger en större och mer blommande planta. den blommar på ettårigaskott från våren till hösten. sedan tar dom en paus under vintern och ibland mitt på sommaren. vill du dock beskära den kan du göra det nu eller till våren. toppa in långa skott till hälften (klippa starx ovanför ett bladpar, nod, bladknopp). och ta veck sånt som är dött och visset och andra veka skott i mitten. dom blöder mycket (mest under tillväxten och minst under vintern).

den gillar värme och sol och näring, men låt den torka upp lite innan du vattnar igen. den trivs bra ute när det är varmt även om den kan växa ganska sakta under svala somrar och då också blomma sämre. kan du ge den extra ljus under vintern (inget tvunget men den mår bättre av det).
fuchsian
Jag har 2 st, vilka kom i våras. Nu blommar dom, den röda och den rosa sorten. De är inte så stora än, så jag tänkte ta in dom över vintern. Har fattat att den är en inneväxt, har jag fel?

Köpte lökar på Blomstehuset och de hadde dessa, ooohhh om du visste, de var ju ena jättar och grenar gick hit och dit trots klätterskyddet.
Blev glad att se dom, men ska dit igen denna vecka och om jag får tag i "min" kille, så kommer jag att fråga honom om dessa blommor och skötsel och allt därtill. Tycker om mina sååå bravo.gif ..fuchian...
Alexander-VG-zon3
ja dom är inne växter som dom kan vara ute under dom varmaste sommarmånaderna (typ juni-juli-aug). avhärdas först och sätts som sagt ut när det blivit varmt och ta sedan in innan frosten kommer.
fuchsian
Ja, nu hann "blomstermannen" att ge oss svaren ..... tackar så mycket....fuchian...
Sofflan
Tack för svar.

Jag tycker det är så märkligt att jag inte kan få den att blomma. Jag tror jag har skött den bra. Den har mörkgröna och friska blad, den har växt otroligt bra hela sommaren, men som sagt...inga blommor. crying.gif

Jag frågade om den i blomsteraffären här i veckan och tjejen sa att det lät som att jag "skämde bort" den. Den mår alltså så bra och känner därför inte att den behöver blomma.. Vet inte hur duktig hon var, men för mig som lekman lät det väldig märkligt! tongue.gif

Anledningen till att jag vill beskära är också att den är så stor att jag inte riktigt får plats med den (ca 70 cm) inomhus.
Jag ska ta in den imorgon och plantera om den i mindre kruka ge den lite näring och se vad som händer. Jag hoppas verkligen jag kan få den att blomma igen. Den var så himla vacker när den blommade sina röda klockor.
Tacksam för alla tips och trix.
Mvh/Sophia
Alexander-VG-zon3
visst kan man ge för mycket näring och för mycket utrymme för rötterna så att den inte blommar. min egen får dock näring så att den växer bra och utvecklas snabbt. och min blommar.

du kan ju testa bägge sakerna, svälta den och se om den blommar bättre då eller ge extra näring. dock nu snart ska den ju inte ha så mycket mer näring då det går mot höst-vinter. våren och sommaren är den tid den förbrukar mest näring.

sedan när du fick den och den blommade mycket då ska kan det ju vara normalt att den tar en längre paus inför nästa stora blomning.
Sofflan
CITAT (flaxss @ 31-08-2010, 22:40) *
visst kan man ge för mycket näring och för mycket utrymme för rötterna så att den inte blommar. min egen får dock näring så att den växer bra och utvecklas snabbt. och min blommar.

du kan ju testa bägge sakerna, svälta den och se om den blommar bättre då eller ge extra näring. dock nu snart ska den ju inte ha så mycket mer näring då det går mot höst-vinter. våren och sommaren är den tid den förbrukar mest näring.

sedan när du fick den och den blommade mycket då ska kan det ju vara normalt att den tar en längre paus inför nästa stora blomning.

Men ska den verkligen ta ett års vila?? Tycker det känns lite länge.. eller jag kanske har fel? dunno.gif jag är inte så bra på detta än.
Nu har jag iaf sett att det kommer knoppar på den så jag ska låta den stå där den står i en vecka till (iaf) och se hur det går.
Jag vill ju gärna ta in den, men den är platerad i en stor ute kruka och med en fast spalje så ska jag ta in den måste jag få lös den (lr beskära den). Och det vågar jag inte nu när jag hittade knopparna.
vad tycker ni? Jag är lite orolig över frosten. Är den tålig?
//Sophia
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sofflan @ 01-09-2010, 21:02) *
Men ska den verkligen ta ett års vila?? Tycker det känns lite länge.. eller jag kanske har fel? dunno.gif jag är inte så bra på detta än.
Nu har jag iaf sett att det kommer knoppar på den så jag ska låta den stå där den står i en vecka till (iaf) och se hur det går.
Jag vill ju gärna ta in den, men den är platerad i en stor ute kruka och med en fast spalje så ska jag ta in den måste jag få lös den (lr beskära den). Och det vågar jag inte nu när jag hittade knopparna.
//Sophia

den är inte i vila utan tar bara en blompaus. den fortsätter att växa och vara aktiv men inte blom''aktiv''. den vintervilar på vintern när det blir mörkare ute.

vad roligt att du hittade knoppar, det är så dom brukar göra som jag skrev innan blomma på vårvintern-våren-försommaren och sedan till sensommaren-hösten.

den är inte alls så frosttålig, någon natt på 0c -2c överlever den men den mår inte bra på det och blad och nya skott kan bli förstörda. plus varmare det är desto snabbare utvecklas knopparna så jag tror inte den hinner blomma ute. dock sålänge dagarna är runt +20c och natten över +1c går det ha den ute än och att den fortfarande ger lite tillväxt.

annars hade jag nog trasslat ut den ur splajen och tagit in den om någon vecka.
Sofflan
CITAT (Sofflan @ 01-09-2010, 21:02) *
//Sophia

Tack för svar. Då gör jag det! yes.gif
fuchsian
Flaxxs,

Skrev tidigare om mina Sundaville. De var väldigt sega att ens börja växa när jag fick dom som skott fr. Odla sent på våren, så de fick vara med min pelargonsamling.
Har bytt endast en gång krukan till ett snäpp större och sen fortsatte de att vara vara gröna ändå tills ett par veckor sedan satte de igång att blomma, båda två.
Dessa ynka plantor är endast knappa 2 dm höga utöver krukan, men blommar, det gör de i växthuset.
Har endast gett dom en vanl. blomsternäring under hela tiden.

Du sade ju att de är inneväxter, så då får det bli så. Jag undrade bara att hur länge tar det innan de blir sådär jättestora och maffiga?

Min vackra sommarmalva dog efter den invation av pyttesmå, runda eländen. Jag var för sent ute att bespruta den. som tur var, hade jag den på ett ställe där det inte fanns flera växter än den.
Vacker vad den med med sina vackra blommor, men har tänkt att skaffa mig en ny planta till nästa år, ev flera om det nu är att de är sådana som lätt dra på sig ohyra.

Du är mej en hejare med växter! det uppskattas säkert från flera håll än bara från mig.

Med resten av dina råd har jag redan kommit en bit på vägen, men sätter du avocado - kärnan direkt i jord, eller gör du nåt annat innan? Täcker du hela kärnan? Har hört att lämna toppen bar? stämmer det?
Jag är också en frågvis hejare, men när man inte har vetskap och bara massa böcker, så är det inte så enkelt. tackar för hjälpen! smiley_small_hug.gif ... fuchian ....
Alexander-VG-zon3
CITAT (fuchian @ 03-09-2010, 10:48) *
Flaxxs,

Skrev tidigare om mina Sundaville. De var väldigt sega att ens börja växa när jag fick dom som skott fr. Odla sent på våren, så de fick vara med min pelargonsamling.
Har bytt endast en gång krukan till ett snäpp större och sen fortsatte de att vara vara gröna ändå tills ett par veckor sedan satte de igång att blomma, båda två.
Dessa ynka plantor är endast knappa 2 dm höga utöver krukan, men blommar, det gör de i växthuset.
Har endast gett dom en vanl. blomsternäring under hela tiden.

Du sade ju att de är inneväxter, så då får det bli så. Jag undrade bara att hur länge tar det innan de blir sådär jättestora och maffiga?

Min vackra sommarmalva dog efter den invation av pyttesmå, runda eländen. Jag var för sent ute att bespruta den. som tur var, hade jag den på ett ställe där det inte fanns flera växter än den.
Vacker vad den med med sina vackra blommor, men har tänkt att skaffa mig en ny planta till nästa år, ev flera om det nu är att de är sådana som lätt dra på sig ohyra.

Du är mej en hejare med växter! det uppskattas säkert från flera håll än bara från mig.

Med resten av dina råd har jag redan kommit en bit på vägen, men sätter du avocado - kärnan direkt i jord, eller gör du nåt annat innan? Täcker du hela kärnan? Har hört att lämna toppen bar? stämmer det?
Jag är också en frågvis hejare, men när man inte har vetskap och bara massa böcker, så är det inte så enkelt. tackar för hjälpen! smiley_small_hug.gif ... fuchian ....

det är en inneväxt som går ha ute under sommaren. som med nästan alla krukväxter mår dom ganska bra att vara ute under sommaren. och sedan inne under den kalla delen av året. så du kan ta ut den under sommaren och ha den inne resten av året.

hur stor den blir går inte att säga säkert mycket beror på vilket läge den får och hur man sköter den, min egen står ute i östläge under sommaren får ganska mycket näring och låter den torka upp lite innan jag vattnar igen. en kall sommar växer den ca 5-15cm, en varm 20-40cm.

tack för dom snälla orden smiley_small_hug.gif roligt att det uppskattas.

jag sår avokado helt under jord ca 1-3cm ner. placera den varmt och håll sådden lätt fuktigt så brukar dom gro på någon vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon