tepa
Hej

Jag sådde Passionsblomma inomhus. De grodde och växte och jag planterade ut dom. Dom fortsatte
att växa och jag hade dom på altanen i halvskugga. Men sen var det något som började äta på dom så
jag tog in dom. Det är flera veckor sen och de har inte alls tagit sig. Vad ska jag göra med dom? Dom
ska väl ha sval vintervila? Tror ni det kommer att bli något av dem nästa sommar?

Hälsn Tepa

Alexander-VG-zon3
är du säker på att det där är passionsplantor ?
Sussie F-Flower
Nä Tepa, det ser inte ut som passioner... g.gif

Vilken sorts passionsplanta skulle det i så fall vara, tror du?

...menar du att det är..?
tepa
Jaha...suck. Det var nog ingen ordning alls på mina frösådder i år...
Passiflora coerulea står det på påsen...

Hälsn Tepa
Sussie F-Flower
Jahaaaa.... g.gif
Fast det tror jag inte att det är... no.gif
Jag är inte helt hundra på hur de juvenila bladen ser ut, men jag tror inte att de ser ut så där... g.gif

Som vuxna är dom flikiga.
sqrulan
Jag har ingen stor erfarenhet om passionsblommor men jag tycker inte att det ser ut som den!? Fast jag kanske har jätte fel.
Alexander-VG-zon3
det finns några arter som har håriga stammar och blad, sedan finns det ingen passiflora-art som heter Passiflora coerulea. däremot finns det en som heter Passiflora caerulea - den vanliga blåa.

sedan finns det en som heter Passiflora coerulescens som är synonym för det giltiga namnet Passiflora aurantia.

bägge dessa arter har mer läder aktiga blanka blad och inga håriga stammar. och blir rejäla klätterväxter.

EDIT - googlade lite och tydligen är det enligt denna sida Passiflora caerulea synonym för Passiflora coerulea.

länk
http://webcache.googleusercontent.com/sear...=clnk&gl=se

däremot håller verkan skud eller min passiflora bok med om det, det finns inte med att det är en art eller som synonym för någon annan art.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon