Lilla hjärtat
01-09-2010, 07:54
Hej!
Jag sådde flera frön i juli. Stockrosor och aklejor, till exempel. De ska vara härdiga och få stå ute under vintern. Men, så köpte jag frön till en svart ampelpensée från Rara växter. Det stod att den också skulle sås under sommaren. Men kan den klara sig ute i vinter? Eller borde jag förvara de små plantorna inomhus i vinter? Det följer ju inte med så värst mycket instruktioner från Rara växter. Är det någon som vet?
Ha en bra dag!
//Linda
Nej, det skulle jag inte tro. Bara ordet penseé låter sommarblomma och ampel är väl inget man har ute på vintern.
Iof tål de väl lite kallgrader, men jag skulle övervintra svalt.
Just det, jag har penseér i grusgången i år, som kom efter fröer från penseér jag hade blomlådan förra året.
Red Top
01-09-2010, 11:04
Rara Växter skickar inte med såråd, men har rätt utförliga såråd på sin hemsida.
SårådEdit:
Glömde: På påsarna står olika bokstavskombinationer. Förklaringarna till dessa står oxå under såråden.
CITAT (Red Top @ 01-09-2010, 12:04)

Rara Växter skickar inte med såråd, men har
rätt utförliga såråd på sin hemsida.
SårådEdit:
Glömde: På påsarna står olika bokstavskombinationer. Förklaringarna till dessa står oxå under såråden.

Ja, det var utförliga såråd. tack för den.
Lady Hamilton
04-09-2010, 10:17
Visst kan du förvara din ampel med penseér ute (förutsatt att själva ampeln tål det) Du kan antingen gräva ner hela ampeln i trädgårdslandet/rabatten och sedan täcka över den som du gör med känsliga växter. Eller så kan du förvara/placera ampeln i ett kallt garage/förråd/under huset i grunden eller liknande Huvudsaken är att den inte blir stående i ständig fukt. Skydda mot fukt genom att vira in eller täcka med något som SLÄPPER GENOM LUFT och inte blir för tätt och du kan gärna täcka med snö i vinter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.