elth12
Hej! Jag söker en skuggtålig perenn som blommar från mitten av augusti och framåt. Blommorna måste vara minst 1 meter höga, gärna upp till 1,5 meter. Blomfärg helst vit eller annan ljus färg. Funderar på höstanemon, men tror att den behöver lite mer sol än vad jag kan erbjuda på det aktuella läget....
gunnevi
Vad tror du om gul solbrud?
Trots namnet (sol-) trivs den bra i halvskugga och min brud har blivit 150 cm hög.
Blommar för fullt just nu i zon 2. Höstrudbeckia blommar också länge.
Även vitlysing kan bli rätt hög under goda förutsättmingar.
ingrids
Silverax och läkesilverax är båda ganska skuggtåliga och båda blir rejält höga. Jag tror att läkesilveraxet blommar lite tidigare. Silveraxet hinner inte alltid blomma här i zon 5.
Ezereht
Jag har någon form av veronica (ska gå ut och kolla i morrn om jag har nån lapp kvar) som har ljusrosa "blommor" eller spiror kanske man skulle säga. Dom ser nästan vita ut på kvällen. Jag gillar den väldigt mycket i alla fall. Grönt frodigt bladverk och blir ca 1.5m hög. Kransveronica kanske det var hmmm...

Ser ut ungefär såhär, fast blir blekare rosa, i alla fall mina.
Kransveronica vit

Jo och jag har en i full sol och en i skugga, och båda växer lika bra. Men dom gillar fuktighetshållande jord.
lokatten
Hej,
Jag har en fin rugge med oktoberstormhatt som står i helskugga och blommar, den är kraftig och över en meter hög. Blommorna är inte vita dock, utan blå.
vanjalarsa
Rosenflockel
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon