Jag köpte i början av sommaren pytteplantor av jättevallmo som jag krukade, nu bör dom nog komma i backen men var ska jag sätta dom, vad är lämpligast sida av huset och kräver dom någon speciell jord?
ingrids
01-09-2010, 11:56
Jord vet jag tyvärr inget om, mer än att de får en ganska rejäl pålrot. Det jag tycker är lite trixigt är att de vissnar ner efter blomningen och att man behöver tänka på det när man funderar över var man vill ha dem.
Tack för svaret
Jag hade tänkt sätta dom där det redan växer annat, men det jag skulle vilja veta innan jag sätter ner dom är vilken sida av huset som kan vara lämpligast och om dom har några speciella krav på jorden så jag inte misshandlar ihjäl dom.
Finns det verkligen ingen som vet var dom trivs bäst, eller är dom som nattljusen, trivs i alla miljöer?
Jag måste få puffa tråden lite
Är verkligen Jättevallmon så anspråkslös så att vilket väderstreck eller jordkvalité som helst duger?
Jag har försökt få dom att överleva förr, men det har inte lyckats så jag trodde att dom hade lite krav, men om ingen ens svarar hur dom ska stå och i vad så får jag väl tolka det som att frågan var mycket dum :-(
Eva i Skåne
02-09-2010, 07:21
Jag tror inte dom behöver nån särskilt näringsrik jord. Jag har både hemma och på landet, lerjord resp kalkfattig skogsjord och dom verkar trivas på båda ställen. Möjligen blir dom lite större hemma.
Helt skuggigt tror jag inte dom vill stå, men vet inte. Mina får ett par timmars sol och det går bra.
Tack snälla Eva, det var nog full södersol och för välgödslat som tog ihjäl dom förra gången då. Jag har tre olika som jag placerar ut på olika platser så måste väl någon klara sig, jag får hoppas att dom vill föröka sig sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.