Full version: ohyra på min canna
Tucuman
Hej alla

Jag har en canna som jag köpte på plantagen för några veckor sen.
Den är stor och fin och jag har planterat den i en stor fin kruka.

Nu för en vecka sen såg jag att det fanns tunna trådar på bladen. Typ som spindelväv. Efter det såg jag att det kröp små vita, nästan genomskinliga kryp på bladen.

Är det någon som vet vad det kan vara och hur jag gör för att bli av med dem????
Min kamera är inte tillräckligt bra för att ta kort på dem och jag har inte hittat något i några andra trådar.

Snälla hjälp mig.

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som spinnkvalster.

Åtgärd ställ ut växten så den utsätts av regn etc. då trivs inte spinnen och kanna är ju en växt man brukar ha ute på sommaren och sedan vissnar den ner och knölarna förvaras frostfritt.

alt. spraya med provado plus spray (enda medlet som fixar kvalster)
Tucuman
Jag bor i lägenhet utan tillgång til att ställa ut växterna så att de utsätts för regn. Balkongen är för täckt för det.
Kan jag duscha den ordentligt istället eller är enda alternativet att använda medlet??

Kristina
Åsa, mälardalen zon 2
Då skulle jag faktiskt använda provado plus med tanke på att spinn sprider sig ganska bra även till andra växter.
Tucuman
Ok. När jag såg dem hamnade den i badrummet själv där den inte står i närheten av andra växter.

En fundering: kan jag duscha den? Ungefär som låtsasregn wink.gif eller räcker inte det?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det räcker ,det är mera klimatet ute + andra rovdjur som tar hand om problemet, spinn trivs i en miljö där det inte regnar, blåser och där klimatet är varmt och det är jämn temperatur = de trivs och förökar sig snabbt i inomhusklimat någon dusch nu och då kan minska ner dem något dock.
Alexander-VG-zon3
använd provado som åsa skrev, eller dränker du växten i varmt vatten (40-42grader) i ca 20-30min. växten, kruka ja allt dränks.
Tucuman
Oki doki. Då blir det till att köpa medel för de där krypen vill jag inte ha kvar hemma...

Tack för hjälpen. smile.gif
Tucuman
Jag har behandlat med Provado plus och inte fått bort ohyran från min canna. Jag har tagit bort alla blad som såg trista ut och den växer fint i övrigt men krypen är kvar.
Det har lyckats ta sig till min bananplanta och en av mina fönsterfikusar. De är alla behandlade igen men fortfarande inget resultat.

Vad ska jag göra?????
Kan det vara något annat än spinn som medlet inte biter på??

Hjälp mig snälla.

Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon