|
För en vecka sedan hittade våra grannar en kisse som låg och skrek i skogen bakom en busshållplats. Djurvän som hon är så tog hon hand om katten, som var extremt uttorkad och supermager. Uppenbarligen en väldigt ung katt, jag skulle gissa på under ett år gammal. Jag har tyvärr ingen bild men hon är väldigt slank och mycket korthårig, och med smalt ansikte. Ser ut att vara raskatt åtminstone till hälften, för hon ser inte ut som en vanlig bonnkatt...otroligt vacker... och gravid...
netaave
01-09-2010, 11:29
Säkert en övergiven sommarkatt som vandrat en bit kanske.
mmm det var min första tanke också... =(
netaave
01-09-2010, 16:29
Vad är det för färg på katten? Det finns ju raskatter som är väldigt magra av sig. Har ni skrivit lappar? Katten kanske är saknad.
Absolut, grannarna har försökt få tag på ägarna via uppsatta lappar och veterinär och sånt... Än så länge ingen som hört av sig. Kissen är mörkgrå/svart, med antydan till ränder på benen men annars enfärgad.
MirMaja
04-09-2010, 11:55
Annonsera på Blocket, UNT, Eniro och lokaltidning. På föreningen samvetets hemsida (uppsala katthem) kan du också lägga upp privat annons. Skicka också ett mail till deras hittakattsavdelning hittekatt@samvetet.com
Polisanmälan. Även om du får prata med någon negativ gnällspik som hävdar att de inte kan göra något så är katten en borttappad ägodel som kan anmälas både som försvunnen och upphittad.
Hoppas ni hittar ägaren!
pratade nyss med granntjejen, hon som hittade katten... Hon var smått desperat, efter att polisen sagt att hon inte fick ta in katten förrän efter TRE MÅNADER! Hon fick alltså inte ta in henne, trots det förskräckliga tillstånd kissen var i, halvdöd... Enligt polisen skulle hon alltså behöva sparka ut kissen, som snart ska föda sina ungar!  Alternativet är avlivning. Katthemmet här i stan har fullt och har sagt nej till att ta emot henne. Och i övermorgon kommer dessutom grannarnas fyra hankatter hem efter att ha varit på landet, och som de är så vågar inte hon ha kvar den lilla gravida honkatten, som redan är skrämd och smått hotat av familjens typ 8 hundar.  Så nu letas efter ett jourhem som kan tänkas ställa upp trots att polisen säger att man inte får ta in katten.
hattstugan
10-09-2010, 16:26
Har ni kollat med hittakatten.se i Enköping?
De kanske kan hjälpa till?
Meriona
10-09-2010, 16:54
Jag har viss förståelse för att det finns en bestämmelse att man inte tar in okända katter, eftersom jag har en kompis som närapå blev av med sin katt på det viset. En kärring ansåg att det var en hittekatt eftersom att den gick ute utan halsband (som han slitit av sig). Men 3 månader låter lite länge, särskilt om den är i så uselt skick. En annons eller ännu hellre en artikel i tidningen brukar ge resultat.
Ja absolut, man får ju vara försiktig så att man inte snor nåns katt! Men i det här fallet så var katten halvdöd, extremt uttorkad och undernärd. Antingen hade hon varit ute rätt länge utan mat, eller så hade hon varit rejält vanskött...
spacepingo
11-09-2010, 11:03
Du kan prova att ringa djurskyddsinspektören på länsstyrelsen i ditt län. Ibland kan de fixa vägar in på ett katthem eller liknande ändå. Eftersom katten dessutom verkar vara i dåligt skick så kanske de kan ordna något. Det kan i alla fall vara värt ett försök. Lycka till!
PS har ni kollat om den är chipmärkt? Veterinär och polisen ska ha scannar som man kan läsa av ett ev chip.
MirMaja
11-09-2010, 17:20
Det där med 3 månader har jag aldrig hört om? Var det ett råd eller var det en lag? Jag skulle strunta i det. Att av misstag ta hand om någon annans katt ett tag är väl inte värre än att en hemlös katt föder ungar som den inte kan ta hand om och hela kattfamiljen får lida. Hur länge har lapparna suttit uppe nu? Om ägaren verkligen saknar sin katt borde de ha sett lapparna nu om de bor i området. Har kissen råkat komma bort från hemmet lär ägarna vara mycket tacksamma om någon ser till att kissen inte råkar illa ut. Erbjöd sig polisen inte att kolla chippet ens? Ibland har man otur och får prata med riktiga skitstövlar som inte bryr sig ett dugg om en katt är illa ute. Kontakta samvetet igen och berätta situationen. Jag vet att möjligheterna är mycket större för att de ska kunna ta in katten om de får ett ekonomiskt bidrag. Detta är den tuffa säsongen på året då pengarna alltid är slut även om viljan att hjälpa är stor  Kämpa på, känslan efteråt om man har hjälpt en katt är fantastisk
spacepingo
12-09-2010, 07:46
Jag kom att tänka på en till sak, lägg upp en tråd på www.kattforum.se där finns det ju många kattmänniskor och det är ju ytterligare ett tänkbart ställe för en ägare att leta efter sin katt.
I brist på bättre och långsiktigt alternativ har vi låtit kissen komma hem till oss. Vi kallar henne för Trix... för att hon är en riktig liten dominatrix!  Jisses vad hon har bråkat med våra pojkar, som ju är världens snällaste raraste kissar! Hela kvällen igår och hela natten körde hon med dem, skrek och fräste så fort dom kom i närheten. Lät dom inte äta, lät dom inte ligga i sängen hos oss som vanligt... Efter många timmars sömnlöshet var vi SÅ nära att kasta ut henne, eftersom våra snälla söta pojkar var så olyckliga! Men nu idag har det gått bättre... Hon låter dom fortfarande inte komma för nära men accepterar iallafall att dom är i samma rum. Vi misstänker att trixens ungar inte kommer klara sig.... tror hon läcker en aning mjölk, ett tecken på att ungarna inte klarar sig. Vilket är hemskt tråkigt men samtidigt praktiskt. Blir lättare så. Klurar på vad hon är för ras... Så liten och slank, titta på bilden och jämför med storleken på min hand! (Som är rätt liten...) Randiga ben men annars rätt jämn i färgen. Smalt och långt huvud. Kolsvarta trampdynor. Inga tofsar på öronen, väldigt korthårig svans, som inte heller är särskilt lång. Lång och väldigt elegant kropp. Extremt finlemmad.... Vad tror ni? Rätt lik abessinier men färgteckningen stämmer inte helt... och hon har inte riktigt så stora öron... en annan bild...
Whiskuchi
13-09-2010, 12:27
Har du någon bild där man ser henne från sidan? (kan inte se bmp) På det lilla jag ser tycker jag inte hon är lik någon ras.
Skruttis
14-09-2010, 07:41
Kan tyvärr inte hjälpa till med rasbestämningen. Ville bara säga hur otroligt bra jag tycker det är att det finns människor som du Fny! Det värmer att se hur hon ligger där och myser. Väldigt tråkigt om hon mister ungarna men den här lilla kraken kan i a f få ett fortsatt bättre liv än hon haft.
Men det ser ju ut som grannens katt ute på ön. Minns inte rasen, ingen vanlig ras är det i varje fall. Ska se om jag kan komma på vad det är. Det var bra att ni tog er an henne, hoppas att hon kommer hem till sitt riktiga hem bara, förutsatt att det är ett bra hem!
Whiskuchi
14-09-2010, 09:52
Hon ser tickad ut på det lilla jag ser, men jag tror inte hon är någon ABY eftersom hon har markeringar på benen.  Ticked tabby with residual markings, ser jag alldeles fel eller stämmer det? Och har hon scannats efter chip hos veterinär/polis?
Ticked tabby with residual markings, ja precis, det ser rätt ut. Kanske att hon hon har svaaaaaag antydan till ränder även på kroppen men... däremot har hon lite spännande färgteckning i ansiktet, syns inte på bilden men hon har ljusa fläckar på kinderna. Har nu haft besök av en tjej från katthemmet här i stan, och dom är översvämmade av kattungar efter sommaren men om vi kliver in och betalar ingångskostnaden (för vaccinering, kastrering, märkning osv) så ska det nog gå... om inte annat så hjälper dom till att hitta ett nytt hem. Det har faktiskt gått en aning bättre nu senaste tolv timmarna, hon börjar kanske långsamt acceptera våra kissar... tack och lov!
Här har vi två till bilder... På den ena ser man de lite lustiga ljusa fläckarna på sidan av huvudet... Har tyvärr inte lyckats få henne att stå still tillräckligt länge för att fota henne ståendes. =)
humm.... efter att ha letat runt lite på nätet så börjar jag nog tro att hon är abyssinier... den bild jag hittat som är mest lik är iofs på en "wild abyssinian", som verkar vara extremt sällsynt, så den är det nog inte... men kika på bilden (det är den liggande katten), så lik Trix! Bilden som innehåller två katter är abyssinier, visst är det rätt likt det med?
efter en nära studie av abessiniernas kännetecken är vi nu rätt säkra... det stämmer jättebra! Kul att få veta att pälsen kallas för "tickad" när den är så där som hon har, med flerfärgade hårstrån...
Whiskuchi
15-09-2010, 08:36
Det finns tickade huskatter också, även om det inte är helt vanligt. Är det en raskatt ska hon vara id-märkt, troligtvis chippad, hade ni kollat upp henne hos veterinär/polis?
grannarna hörde av sig till både polis och veterinär det första dom gjorde, men vi ska för säkerhets skull också kolla upp om hon inte har något chip...
Det var nån i Uppsala Nya tidning som annonserade efter en försvunnen katt.
Men det kanske ni redan kollat upp.
Whiskuchi
15-09-2010, 10:17
länkern funkar inte, inte ens om jag lägger till www... men jag har annonserat på ett annat stort kattforum och det är lappar uppsatta och så... och jag lusläser alla annonser om bortsprungna katter, men inget...
Whiskuchi
16-09-2010, 08:00
Det kanske bara går att komma in där om man är registrerad  Prova att gå via http://www.kattforum.se istället, och välj Hittekattsakuten
så där ja, nu funkade det! Tack och lov så har läget förbättrats enormt, Trix har ju äntligen accepterat pojkarna och mår bra. Och hon är tydligen inte dräktig trots allt, för hon löper som en liten toka...  Har nu lindat våra pojkar runt sitt lillfinger...  Även på lång sikt har det löst sig.  Dyker ingen ägare upp så får hon flytta till min mamma och den mysiga bondkatten Lillis.
Åhh så roligt att höra! Vilken tur att det finns människor som du
Tack Mollis!  Klart att man ställer upp när en liten kisse är i nöd... Man kan ju inte hjälpa alla men man kan hjälpa en åtminstone!
Myosotis
17-09-2010, 07:55
 Verkligen snällt av dig att ställa upp för den lilla kissen. Ang. ras undrar jag om det inte helt enkelt är en huskatt med viss inkorsning av någon/några andra raser. En raskatt borde ju vara id-märkt tycker man. CITAT (Fny @ 16-09-2010, 09:54)  ...hon löper som en liten toka...  Har nu lindat våra pojkar runt sitt lillfinger...   Och hur gamla är de nu? Eller de kanske redan är kastrerade?
dom är kastrerade, ja!
Myosotis
17-09-2010, 08:26
Tur att det finns människor med hjärtat på rätta stället!!
Whiskuchi
30-09-2010, 10:56
Hur har det gått?
Jodå, det har gått bra även om ingen ägare har lokaliserats. Men med tanke på snaran hon haft runt halsen kanske det var lika bra det...  Hon är fortfarande hos oss men ska inom två veckor flytta till min kära mamma.  Trix har utvecklats nå ENORMT under tiden hon har varit här! Det är först nu när vi vet hur hon kan vara som vi verkligen inser hur dåligt hon faktiskt mådde när hon först kom hit. I början var hon ju helt olidlig, våra stackars kattpojkar blev ju alldeles hunsade.  Även när den värsta aggressionen la sig så var hon tillbakadragen och lättretlig. Men nu, efter ett antal veckor, är hon som en helt ny katt! Efter att lääänge ha funderat och tittat mig djuuuupt i ögonen, och först petat lite med tassen, så vågade hon till slut lägga sig i mitt knä.  Och nu är hon riktigt gosig! Och pojkarna har blivit hennes lekkamrater, de far runt som tokar i lägenheten och har jättekul ihop! På nätterna ligger hon hon övervakar sovrummet med gnistrande mild men bestämd blick... och det är egentligen bara när pojkarna mopsar sig som hon kan ge dem en smäll!
kluringen
06-10-2010, 10:11
Är hon chipmärkt? Både polis och veterinär har apparater som kan läsa av katten. i så fall kan hon finnas med i kennelklibbens register där ni kan få kontaktuppgifter till ägaren. Mina egna katter är både märkta och registrerade hos kenneelklubben trots att de är innekatter. Ifall de skulle lyckas rymma.
Av bilden att döma är det en blandraskatt med inslag av abessinier.
kluringen
06-10-2010, 10:52
Bild på en äkta abessinier. Den stora katten är en bengal.[img] http://www.odla.nu/forums/uploads/12860503..._4546_19414.jpg[/img] godingar
Grannarna kollade innan hon kom till oss, hon är inte chipmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|