Full version: Fransk dragon
Margith
Jag har 2 gigantiska plantor som håller på att överta hela kryddlandet.
Jag har lite svårt att hitta användning för dem.
Ja men, hur ofta kokar du egen Bearnaise-sås? Jag har aldrig gjort det och har inte för avsikt att göra det heller laugh.gif
Jag använder några blad till sallads-dressing tillsammans med timjan, basilika och en halverad vitlöksklyfta, urgott! (En halv chili är inte helt fel att slänga i också)
Men det ursäktar inte den plats som dessa plantor tar.
De har alltså påbörjat resan mot komposten.

Har du förslag på nåt som kan få mig att spara de här plantorna?
Monica WJ
Dragon går att använda som krydda i mycket vid matlagning!
Jag har den både som torkad och färsk till kalla såser med yoghurt mm och dragon är jättegott på grillad kyckling. tummenupp.gif Så klipp ner den, ta in och torka och låt fantasin flöda.
Anja Danmark
Hej Margith -

er du sikker på, at det er fransk og ikke russisk esdragon, du har?

Den franske kan ikke overvintre ude i en kold vinter som sidste år - har din klaret det? Så tyder det nemlig også på, at det kan være den russiske model, du har...

mvh
Anja
Sussie F-Flower
CITAT (Anja Danmark @ 01-09-2010, 16:05) *
Hej Margith -

Den franske kan ikke overvintre ude i en kold vinter som sidste år - har din klaret det? Så tyder det nemlig også på, at det kan være den russiske model, du har...

mvh
Anja

Då kanske det är en rysk som jag också har...? Men det står "Fransk" på lappen.
Jag har haft min i 3år ute i rabatten men den luktar inget när man tar på den.
Det är väl konstigt?

Margith: Torka bladen så kan du göra dragonbiffar, dragonstek, senapssås med dragon är också himla gott. Dragonkryddad fiskfilé är också gott! Jag använder dragon till lite av varje men inte den jag odlar själv, för den smakar inte likadant som den torkade som man köper.
Suz
Ja i all matlagning...dragonsås mums!
Och lägg ett par kvistar i en flaska olivolja!!
Kanongott till sallader och så ser det så vackert ut!!

Påminner mig om att jag verkligen verkligen måste införskaffa en ny dragonplanta eftersom mina dog i vintras!
Margith
CITAT (Anja Danmark @ 01-09-2010, 16:05) *
Hej Margith -

mvh
Anja

Jag är bergsäker på att jag har den franska dragonen.
Att den inte skulle klara vintrarna hos oss är en myt.
Det är möjligt att den inte gillar vinterfukt osv, men norrländska snörika vintrar är inget bekymmer. Min ena planta är säkert 5 år, den andra 3-4.
Den ryska varken doftar eller smakar, så Sussie F-flower, du har nog den ryska.

Dragon till fisk? Ja kanske det, måste provas smile.gif
Bolltistel
Jag rensade bland mina kryddor i helgen men den franska dragonen fick vara kvar för den är underbar tycker jag.
Jag hackar ner lite i creme fraiche och använder som sås till allt möjligt.

Pepparmyntan fick åka, eller rättare sagt den får hädanefter mäta sina krafter mot syrenerna och kirskålen. Jag hoppas på ett snabbväxande myntadoftande snår. Nu har jag grönmynta (M. spicata) kvar bara (vintern tog äppelmyntan) men jagar den marockanska (Mentha × villosa (M. spicata × M. suaveolens)) för den vill jag verkligen ha. Gurkhack+turkisk youghurt+grönmynta var ett lyckat tillbehör till lamm. Fransk dragon hade säkert också funkat.
mamamaggan
Använder dragonen när jag gör vitlökssmör , i marinader , i köttgrytor mm mm. Älskar doften och smaken.

För många år sedan var vi på semester i norra Frankrike och där åt vi en underbar rätt. Det liknade vårt dillkött men det var kokta lammkotletter med sås som till dillkött men i stället för dill hade man haft i färsk hackad dragon , mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm !!!!
Kryddan03
Torsk (kokt eller stekt) med färskpotatis och dragonsås. *slurp*
Dragonkryddad ugnsstekt kyckling. *slurp igen*
Dragonvinäger till vinägrettdressing. *ytterligare ett slurp*
Nötfärsbiffar med fetaost, soltorkade tomater och dragon. *ett sist slurp*

Enda nackdelen med dragon är att man oftast behöver så lite av den för att det skall bli mycket smak. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon