klintberg
01-09-2010, 20:10
jag har en 3år gammal trädgård alla rosor förutom morden snowbeauty och louis bugnet har fått rost på bladen, jag har försökt ta bort dem men det har inte hjälpt, nu är de helt kala snart, vad händer nästa år? ligger smittan kvar? Sen är det flera rosor som har jätte många knoppar men de blir bruna och så ramlar de av eller så möglar de, är det vädrets fel eller ?
Här en bild på rost, sporerna sprids med vinden och sprider sig till rosor intill. Svampen gynnas av blött väder. Plocka bort alla blad du kan och släng i soptunnan. Alba rosor får gärna rost och det kommer tillbaka mer eller mindre men även på andra rosor.
Städa om du orkar i höst under rosorna. Till våren kan du spruta med Kumulus ett svavelpreparat som är bra. Bruna knoppar är säkert också att det är för blött ?
klintberg
02-09-2010, 20:10
Tack. ska jag ta bort jord och täckbark under busken eller bara blad?
Ta bort bladen ! Jag hade en hopplös mossros Nuits de Young som alltid fick mycket rost oavsett vädret, den sprutade jag med Kumulus både höst och vår, då blev det mycket bättre men en dag åkte den ut, man kan inte spruta samma ros varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.