Full version: Morden Snowbeauty
klintberg
Rosen ska bli 0,5 hög enligt handelsträdgården men den har fått flera skott som är 0,7-0,8 långa, alla med massor av blommor på, den är snygg men jag valde den för att den skulle vara låg, nu hänger skotten ut mot vår parkering så varje gång man öppnar bil dörren så tar den i, kan jag klippa bort dem ? vad är det för fel ?
Dag
Det er ikke noen feil med din rose. Det er mange roser som kommer med lange
høstskudd. F.eks. har jeg en Alchymist som har kommer med 2 meter lange skudd
i løpet av bare noen uker. Jeg ville ha toppet eller beskåret de lange skuddene. Da
forveder de seg fortere og blir mere motstandsdyktig mot kulde. Det er nok å skjære
bort bare 5-10 cm.
Dag
Kajsa
Har flera Morden Snowbeauty och ingen blir så låg som 50 cm, utan snarare 1.20 eller mer och den växer yvigt och skotten slänger runt, inte bara nu på hösten utan hela säsongen.

klintberg
Tack då ska jag skära ner dem en bit.

jag har zon 3 söder sluttning i upphöjd bädd, hela rabatten är super snygg men hade inte förväntat mig att den skulle vara så yvig och hög, får väl leva med det eller klippa.
Mony
Dag: Ska man alltid ta bort långa skott på rosorna nu på hösten?

Jag har en New Dawn som fått fnatt och det växer långa, mjuka skott överallt. (nu i september) Skotten är mellan 20 och 50 cm långa. Rosen står i en stor, stor kruka vid en rosenbåge. Planterade den i april/maj om jag inte missminner mig. Den är krukodlad.

Bor i zon 1.
Dag
Mony - bor du i sone 1, er det ikke så viktig å toppe de lange høstskuddene.
Men i kaldere soner, vil disse høstkuddene som vokser hurtig opp, være utsatt
for å fryse ned i løpet av vinteren, fordi de er så myke.
Men jeg tror likevel det er klokt å toppe dem på denne tiden, uansett
hvordan klimaet er.
Men det er ikke nødvendig med hard beskjæring. Våren er den beste
tid for beskjæring.
Dag
Mony
Vad bra. Då ser jag i oktober hur långa de blivit och bestämmer då om jag ska skära bort dem. Vill gärna att den ska växa fort så den blir hög och fin till nästa sommar tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon