Klint
Har du prövat ? Jag skulle behöva men vet inte om jag vågar är ju mer rädd om maskinen än skorna
Motti
30 grader ska nog funka och stoppa i massor av tidningspapper under torkningen !
Anma
Maskinen klarar det utan problem, skorna är det mer en chansning med, men är alternativet att kasta dem kan det vara värt att testa.
Aqvakul
brukar funka... tummenupp.gif
Suz
Jag tvättar alla mina karlars jympaskor i maskinen när det börjar lukta!
Inga problem alls!
Dock har vi inga eller få dyra märkesskor så......med dyra skor tänker jag nog till lite.
Men jag har aldrig märkt någon skillnad hittils på de jag tvättat.
40 grader kör jag.
netaave
Det går jättebra på 40 gr
zissi
Jag kör våra på 40 grader när det verkligen behövs. De brukar krympa lite men tänja ut sig efter ett tag igen. Inget som rekommenderas från skobutikerna förstås men jag tycker det funkar. De kan ju bli så smutsiga eller lukta så illa så alternativet är ju att slänga dem.
Sussie F-Flower
CITAT (netaave @ 01-09-2010, 22:45) *
Det går jättebra på 40 gr

Så gör jag med... tummenupp.gif
Klint
thanks.gif för alla svar! Då kör jag!
andersen
Tänk bara på att om det är löpparskor, så ansers dom som förbrukade som sådana, men om det bara är gympadojjor som är till för att gå i, då fungerar 40graders tvätt bra, gör så själv.
Aqvakul
CITAT (andersen @ 02-09-2010, 04:03) *
Tänk bara på att om det är löpparskor, så ansers dom som förbrukade som sådana, men om det bara är gympadojjor som är till för att gå i, då fungerar 40graders tvätt bra, gör så själv.

Skofabrikanterna vill gärna sälja nya dyra löparskor och rekommenderar att man kasserar dem vilket fall efter några år. Själv sprang jag 6-7 mil i veckan under många år och tvättade mina skor i 30 grader utan problem. Efter ca 2 år var skorna utslitna, vilket nog mer berodde på slitage än tvätt... Springar man 1-2 mil i veckan handlar det väl snarare om att gummi och dämpning torkar/hårdnar efter 6-7 år. Men sen kan man ju ha dem i trädgården eller i något annat sammanhang...
netha
Många skor har tvättmärkning ... jag har alltid tvättat både barnens och vuxnas gympaskor i 40° i maskin ...
viktigt att stänga av centrifugeringen och bara ha tömning av vattnet.
Aqvakul
CITAT (netha @ 02-09-2010, 08:33) *
Många skor har tvättmärkning ... jag har alltid tvättat både barnens och vuxnas gympaskor i 40° i maskin ...
viktigt att stänga av centrifugeringen och bara ha tömning av vattnet.

Rätt - helst ingen centrifugering....
herkules
tvättar alltid gympadojjor i 40 eller 60 grader, sen kör jag dem i torktumlaren tillsammans med duntäcke/kudde eller jacka som jag också tvättat.
aanderss
30 grader skontvätt klarar alltid mina dojor
Farbror Blå
TA ur sulorna om det går och snörena, sen lägger du i skorna och om du vill kan du med fördel tvätta trasor och liknande samtidigt, så skorna får en mjukare behandling i trumman.
malcolm
Jag har tvättat både mina och barnens jympadojor i 40°C med centrifugering och det har gått bra, däremot skall man se till att det inte hänger ut för mycket av snörena som kan fastna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon