Trampendal
Min brudorkide har haft en stängel, som jag antar är en blivande blomstängel, sen tidigt i våras.
Den är ett par decimeter lång med små "knoppar" på, men inget har hänt på flera månader.

Stängeln växer inte, knopparna blir inte större. Kan jag påverka processen på nåt vis?
Den skulle nog behöva lite ny kompost, men jag har inte vågat "bråka" med den.

Varför händer inget?
Ska jag plantera om den?
Vad vill den ha för att blomma?
Sussie F-Flower
Otillräckligt med näring skulle jag gissa på, om den ser fin ut i övrigt...?
Har den fått tillräckligt med ljus?
Trampendal
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-09-2010, 01:02) *
Otillräckligt med näring skulle jag gissa på, om den ser fin ut i övrigt...?
Har den fått tillräckligt med ljus?

Den står i syd/väst-fönster, så det borde väl räcka?
Om det är brist på näring kanske det är bra med omplantering då?
Sussie F-Flower
Jag skulle nog störa rötterna så lite som möjligt om den har en stängel på gång.
Ge den näring 2-3 ggr i rad istället, varje gång du vattnar så ska du se att det blir fart.
Och så planterar du om den efter att den har blommat klart. yes.gif

Jag har också haft mina brudar i västerfönster denna sommar och några av dom blommar för fullt nu så det ljuset borde ju räcka såtillvida du inte har haft ex ett stort träd eller byggnad utanför...?
Trampendal
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-09-2010, 01:34) *
Jag skulle nog störa rötterna så lite som möjligt om den har en stängel på gång.
Ge den näring 2-3 ggr i rad istället, varje gång du vattnar så ska du se att det blir fart.
Och så planterar du om den efter att den har blommat klart. yes.gif

Jag har också haft mina brudar i västerfönster denna sommar och några av dom blommar för fullt nu så det ljuset borde ju räcka såtillvida du inte har haft ex ett stort träd eller byggnad utanför...?

Tack! Jag gör som du säger och hoppas på blomning. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon