kolmask
Jag tänkte jag skulle ta fram egna fröer från mina rödbetor och eftersom rödbetor blommar först andra året (trodde jag i alla fall) så har jag dragit upp några av de finaste exemplaren som jag tänkte lagra i matkällaren till nästa år. Igår såg jag dock att en av de rödbetor som står kvar i landet gått i blom. Hur är det egentligen, tar man rödbetsfröer redan första året? I så fall har jag ju sumpat det här året eftersom jag redan tagit upp de finaste sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Normalt sett blommar rödbeta och sätter frö år 2 så du har gjort rätt. Ibland om man sått något för tidigt eller om någon typ av stress har uppkommit kan en del plantor börja blomma för tidigt = redan år 1.
kolmask
Tack för svaret!
Får jag passa på att fråga hur man ska förvara rödbetan på bästa sätt till nästa år. Förra året försökte jag övervintra potatisar i matkällaren, men det blev för kallt för dem. Ska man gräva ner dem i sand för att minska köldskador? Klipper man ner blasten på rovor som ska övervintras?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar inte odla eget frö men Runåbergs fröer rekommenderar att man blastar av rödbetorna (men man ska nog inte skära in helt på rödbetan man brukar nog spara lite av det gröna skaften) + de ska inte torka efter upptagning och att man ska lägga dem i fuktig sand/torv när man ska förvara dem tills man kan plantera ut dem till våren

+ det får nog gärna vara kallt men inte så kallt att de fryser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon