faith
Jag undrar vad detta är för blomma.

Sedan undrar jag om jag kan eller bör beskära den eller nåt. Den växer ganska rakt upp och lite rangligt.

Tack!

Edit: tog bort bilderna då jag fått svar.
teo
Påminner om Barrstånds (Senecio toxotis), åtminstone den övre (de har mera barrlika blad)
Bassam
Hej

Den ser ut som Dvärgtall Pínus púmila

.den har blågröna kvistar. . Blir bredare än den är hög, med sina krypande huvudgrenar. Sidogrenarna växer upprätt. men blir senare gråbruna. . Blomningen har stort prydnadsvärde med mörkröda blommor. Plantorna blir tätast i växten på soliga växtplatser.

hög 1-2m bered 2-3m behöver sur mar ska lägga på sol eller halv skugga--- klara z8.
faith
CITAT (teo @ 02-09-2010, 18:31) *
Påminner om Barrstånds (Senecio toxotis), åtminstone den övre (de har mera barrlika blad)

Det kan nog vara den, ja. Hur ska jag sköta den? Vattning och så kan jag läsa mig till via google. Men jag hittar inte någonstans om det går att beskära den för att den ska växa mer fylligt och inte så spretigt. Tacksam för hjälp om detta. smile.gif
Alexander-VG-zon3
håller med det är en barrstånds, jag har aldrig beskärt en sådan innan. men prova på ett skott den borde skjuta nya skott på sidorna. men om den blir fin efter en beskärning vet jag inte.

toppa såfall strax ovanför ett bladpar.

annars är det naturligt för den att växa spretigt. annars övervattna inte den och placera den soligt eller skuggigt. ge näring ca 2-3gånger per månad under sommaren.
Bassam
Hej

De ger grenar från top stjälken.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon