Trädgårdsmåstaren
02-09-2010, 07:52
Vår Brf ska komplettera med fler rosor i rosrabatten, och jag vill så klart lära mig hur de bör skötas. Problemet är att jag inte riktigt vet vad vi egentligen har där i dag, men av höjden att döma är en av dem en klätterros - som inte blommar, en liten rackare som klättrar litegrann och en annan som kanske snarare är en rabattros som blivit ranglig, svårt att säga.
I våras klippte någon ned alla rosor till bara ca 20-30 cm. När jag läser på om rosor och beskärning verkar det inte vara helt rätt grepp. Vad bör vi göra för att framförallt få fason på den ena (som är över två meter hög) och förhoppningsvis även få den att blomma? Vi är på det klara med att gödsling och luckring är viktigt, vilket nog inte gjorts på senare tid. Till hösten ska vi också kupa upp jord och täcka dem - så gott det går med en jättebamsing till klätterros.
Tack på förhand för ev. svar. Det här forumet är guld värt för entusiastiska nybörjare!
Mange av de engangsblomstrende klatrerosene og også buskroser blomstrer på
fjorårets skudd. Det betyr at hvis du klipper dem ned til 30 cm, vil du ikke få blomster
på dem det året. Noen velger likevel å klippe ned klatreroser radikalt, men det er bare for å få dem til å
forgreine seg bedre nedenfra. Men da må de vente til neste år med blomstring.
Ikke gi dem noen gjødsel nå - vent til våren.
Å finne ut av hva slags roser du har ut fra din beskrivning, er helt umulig. Da må du beskrive
farge, fylde, duft, vekst, blader, tagger, engangsblomstrende eller blomstrer hele sommeren, osv.
Engangsblomstrende buskroser beskjæres med 1/3-del, mens for klatreroser kan man beskjære
gamle skudd og tynne ut, mens remonterende (gjenblomstrende) kan beskjæres sli du sier: helt ned til 10-20 cm.
Ellers kan du lese masse om dette på "Allt om trädgårdens diskusjonsforum" og klikke på
Roslistan. Det er en fantastisk database over roser og stell.
Dag
Fotografera din rosor när dom blommar nästa sommar och så kan du lägga in dom här och vi kanske kan hjälpa till med vad du har för rosor. Det finns många grupper och man beskär inte alla på samma sätt.
Vintern är en bra tid att läsa Rosböcker, Dag som svarade dig har skrivit en
" Rosor i trädgården " av Dag Lyngar
Trädgårdsmåstaren
03-09-2010, 07:13
Tack Dag, och tack Kajsa! Jag har redan lärt mig massor av era svar. Det ska bli väldigt roligt och spännande att se hur rabatten utvecklas i sommar och framöver. Jag lägger upp bilder när de blommar så kanske vi kan få namn på dem och bli närmare bekanta. ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.